dc.description.abstract | Denna uppsats handlar om tv-spelsrecensionen som textgenre. Syftet med
uppsatsen är att undersöka hur ett antal aspekter av språket utvecklas
mellan 1996 och 2005 och jag utgår från två frågeställningar:
1. Hur ser de utvalda aspekterna på språket ut i texterna?
2. Hur kan resultaten förklaras?
Tre hypoteser ställdes upp innan arbetets början. Den första hypotesen är
att en förändring skett. Den andra att texterna utvecklas från att vara ganska
stereotypa och ha minilektdrag till texter som skulle passa på kultursidan i
en dagstidning eller i en kulturtidskrift. Den tredje hypotesen är att denna
utveckling bör förklaras med hjälp av flera olika faktorer, alltså inte enbart
en faktor.
Materialet består av 42 recensioner från tre år, 1996, 2001 och 2005,
alltså 14 recensioner per år. Recensionerna är hämtade ur tidningen
SuperPLAY.
I uppsatsen visar jag med hjälp av en kvalitativ textanalytisk
undersökning hur dessa recensioner utvecklats under tidsperioden. De
aspekter som undersöks är: skribent, läsare, funktion, längd, innehåll,
disposition, lexikon, syntax samt stilnivå.
Resultaten visar att det har skett förändringar på flera områden i texterna
under den undersökta tidsperioden, och de pekade även på att texterna
utvecklats från att ha minilektdrag till att ha drag av kulturartikeln. Då det
gäller förklaringar till att förändringarna skett tyder resultaten på att det
finns flera, och de jag främst kunnat belägga är att läskretsen ändrats, att
själva tv-spelsområdet genomgått en teknisk utveckling, och att mediets
förutsättning förändrats. Resultaten tyder alltså på att de tre hypoteserna
stämmer. | en |