Visa enkel post

dc.contributor.authorSundemo, Ulla
dc.contributor.authorNilsson, Monica
dc.date.accessioned2009-01-22T09:48:26Z
dc.date.available2009-01-22T09:48:26Z
dc.date.issued2004
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19162
dc.descriptionI denna rapport redovisar Ulla Sundemo och Monica Nilsson ett utvecklingsprojekt kring användningen av barnböcker och barnboksfigurer i undervisningen för flerspråkiga elever under de första skolåren. Projektet finansierades av Institutet för svenska som andraspråk. Författarna visar i rapporten hur de med hjälp av barnboksfigurerna lyckas ta tillvara elevernas nyfikenhet på världen och lust att lära. Det arbetssätt som redovisas utgår från en helhetssyn på barns lärande där språk och kunskap inom skilda områden genom barnbokstexterna kan kontextualiseras och integreras samt läggas till grund för ett gemensamt och kommunikativt utforskande. Barnboksfigurer som Linnea, Castor och Billy blir viktiga språkliga modeller, brevvänner och samtalspartners som gör arbetet i klassrummet meningsfullt och spännande. Läs och njut! Göteborg den 19 oktober 2004en
dc.language.isosween
dc.publisherInstitutionen för svenska språketen
dc.relation.ispartofseriesROSAen
dc.relation.ispartofseries6en
dc.titleBarnboksfiguren - en tillgång på olika planen
dc.typeTexten
dc.type.svepreporten


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post