• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Visar i datumordning 
  •   Startsida
  • Faculty of Humanities / Humanistiska fakulteten
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • ROSA. Rapporter om svenska som andraspråk
  • Visar i datumordning
  •   Startsida
  • Faculty of Humanities / Humanistiska fakulteten
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • ROSA. Rapporter om svenska som andraspråk
  • Visar i datumordning
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Visar i datumordning:

Sortera efter:

Ordning:

Resultat:

Visas titlar 1-14 av 14

  • Titel
  • Publiceringsdatum
  • Inmatningsdatum
  • stigande
  • fallande
  • 5
  • 10
  • 20
  • 40
  • 60
  • 80
  • 100
    • Barnboksfiguren - en tillgång på olika plan 

      Sundemo, Ulla; Nilsson, Monica (Institutionen för svenska språket, 2004)
    • Språket och kunskapen – att lära på sitt andraspråk i skola och högskola 

      Lindberg, Inger; Sandwall, Karin (Institutet för svenska som andraspråk, 2005-10)
    • Språk och gräns/er – Om språk och identitetsskapande i några skönlitterära verk 

      Carlson, Marie (Institutet för svenska som andraspråk, 2007)
      Denna rapport innehåller åtta artiklar om språk och identitetsskapande i några skönlitterära verk. Det handlar om identitet och självbild – om meningsskapande och interaktion – och det handlar om makt- och dominansförhållanden ...
    • Litteracitet och sociala nätverk ur ett andraspråksperspektiv 

      Rydén, Inga-Lena (Institutet för svenska som andraspråk, 2007)
      I denna rapport redovisar Inga-Lena Rydén en studie av hur analfabeter och vuxna invandrare med liten eller ingen skolbakgrund hanterar dagliga situationer som kräver läs- och skrivförståelse i det nya landet. Fokus ...
    • Bildval i alfabetiseringsundervisning – en fråga om synsätt 

      Franker, Qarin (Institutet för svenska som andraspråk, 2007)
      Alfabetiseringslärare arbetar tillsammans med deltagare som ännu inte tillägnat sig grundläggande läs- och skrivfärdigheter och som ofta även har en begränsad muntlig färdighet på svenska. I den undervisningssituationen ...
    • OrdiL – en korpusbaserad kartläggning av ordförrådet i läromedel för grundskolans senare år 

      Lindberg, Inger; Johansson Kokkinakis, Sofie; Järborg, Jerker; Holmegaard, Margareta (Institutet för svenska som andraspråk, 2007)
      Ordförrådet i skolans läromedel kan vara en stor stötesten för många flerspråkiga elever. Att tillägna sig de ord och fraser som krävs för att förstå det som står i läroböckerna i olika ämnen kan lätt te sig som en ...
    • Käppen i hjulen. Behärskning av svenska konventionaliserade uttryck bland gymnasieelever med varierande språklig bakgrund. 

      Prentice, Julia (Institutet för svenska som andraspråk, 2010)
      Denna studie fokuserar behärskning av svenska konventionaliserade uttryck bland ungdomar med varierade språklig bakgrund. Materialet har samlats in med hjälp av en enkät som innehåller fyra test med fokus på olika ...
    • "Everything I read on the Internet is in English". On the impact of extramural English on Swedish 16-year-old pupils’ writing proficiency. 

      Olsson, Eva (Institutet för svenska som andraspråk, Institutionen för svenska språket, Göteborgs universitet, 2012)
      I denna licentiatuppsats undersöks vilken inverkan som exponering för engelska på fritiden kan ha på svenska grundskoleelevers förmåga att skriva på engelska. I uppsatsen analyseras brev och nyhetsartiklar skrivna av 37 ...
    • Språk och samspel med Alternativ och Kompletterande Kommunikation (AKK) En interventionsstudie i gymnasiesärskolan med varierande språklig bakgrund 

      Sirén, Ninni (2012)
      The objective of the study was to describe and analyze linguistic communication among pupils using augmentative and alternative communication (AAC) before and after an educational intervention. The purpose of the ...
    • Creating multimodal texts in language education 

      Godhe, Anna-Lena (Institutet för svenska som andraspråk, Institutionen för svenska språket, Göteborgs universitet, 2012)
      I denna licentiatuppsats undersöks gymnasieelevers skapande av digitala berättelser i svenska eller svenska som andraspråk i en skolpraktik. Analysen grundas på videoupptagningar av par eller mindre grupper under deras ...
    • ”Oftast är vi ganska fria”. Eleverna, skrivandet och skrivundervisningen 

      Randahl, Ann-Christin (Institutet för svenska som andraspråk, Institutionen för svenska språket, Göteborgs universitet., 2012)
      What notions about writing do students have? In my study I have followed 91 students in upper secondary school and their two teachers during a one year course of Swedish. I am interested in the students’ conceptions of ...
    • Forskningscirkeln – en arena för kunskapsutveckling och förändringsarbete. 

      Otterup, Tore; Wahlström, Ann-Marie; Andersson, Sören (Institutet för svenska som andraspråk, Institutionen för svenska språket, Göteborgs universitet., 2013)
      Denna rapport om forskningscirklar har ett flerfaldigt syfte. Eftersom forskningscirkeln fortfarande är relativt okänd som ett sätt att bedriva kompetensutveckling inom skolans värld är en av målsättningarna med ...
    • ”eftersom jag har två språk” Språkbruk bland svensktalande ungdomar i Europa 

      Rydenvald, Marie (Institutet för svenska som andraspråk, Institutionen för svenska språket, Göteborgs universitet, 2014)
      I takt med den ökande globaliseringen blir det allt vanligare att barn och ungdomar växer upp i flera länder och talar flera språk. I licentiatuppsatsen undersöks den rapporterade språkanvändningen bland flerspråkiga ...
    • Nyanländas språkinlärning. Fem delstudier om nyanländas lärande i olika kontexter 

      Carlund, Carina; Tingsell, Sofia; Hult, Ann-Kristin; LaBontee, Richard; Johansson, Sofie; Håkansson, Camilla; Wallin Nyman, Gunilla; Rydenvald, Marie; Winlund, Anna; Franker, Qarin (Institutionen för svenska språket vid Göteborgs universitet, 2018)
      Denna volym tillägnas redovisning av en satsning på fem forskningsprojekt om nyanländas lärande vid institutionen för svenska språket vid Göteborgs universitet. I samband med en fördjupning i och av studier om nyanländas ...

      DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
      gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
      Theme by 
      Atmire NV
       

       

      Visa

      VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

      Mitt konto

      Logga inRegistrera dig

      DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
      gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
      Theme by 
      Atmire NV