• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Retorik i gymnsasieskolan. En granskning av läroböcker i svenska för gymnasieskolan

Sammanfattning
Denna undersökning utgår ifrån sex olika läroböcker för svenska på gymnasieskolan. Böckerna blir undersökta utifrån retorikens grundtankar, med läroplanens mål om anpassning till situation och mottagare som en grundläggande bas. Syftet har varit att granska hur och i vilken utsträckning ämnet retorik behandlas i läroböcker för svenska på gymnasieskolan. De olika läroböckerna är riktade mot yrkesförberedande- och studieförberedandeprogram, men målen som finns i läroplanen är desamma för alla program. Eftersom läroplanen ställer krav på anpassning till situation och mottagare i tal och skrift krävs det att eleverna får lära sig metoder för att anpassa. Metoder att anpassa finns i retoriken, vilket bl.a. gör att retoriken kan ses som en förutsättning för att man skall kunna uppnå läroplanens mål. Skillnaderna mellan de granskade böckerna är stora. För att tydliggöra skillnader och likheter redovisas resultatet under kategorier med direkt eller nära koppling till retoriken. Dessa kategorier är: Talarens plikter och den grekiska triaden, Den klassiska retorikens partessystem, Nervositet och talängslan, Argumentation, Skrivprocessen samt Att ge respons och att lyssna. Resultatet av undersökningen visar att de läroböcker som är riktade mot studieförberedande program förmodligen ger eleverna den baskunskap som behövs för att förbereda och genomföra egna tal. Läroböckerna som är riktade till de yrkesförberedande programmen ger däremot inte, med ett undantag, tillräckliga baskunskaper när det gäller talkonstruktion och att hålla tal.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/19244
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
Fil(er)
gupea_2077_19244_1.pdf (166.7Kb)
Datum
2006
Författare
Carlund, Cecilia
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV