Genus i Göteborgs kommunfullmäktige – en undersökning om hur genusidentiteter skapas i språket
Sammanfattning
Uppsatsen presenterar en undersökning av genusidentiteter i Göteborgs
kommunfullmäktige (KF). Undersökningsmaterialet består av fyra
intervjuer med fullmäktigeledamöter och behandlar informanternas syn
på språket i KF.
I uppsatsen används begreppet genus i betydelsen socialt konstruerat
kön. Analysen utgår ifrån kritisk diskursanalys och i uppsatsen
analyseras hur föreställningar om språk och om manligt och kvinnligt
bidrar till genuskonstruktioner. Utgångspunkten för analysen är att
uppfattningar om språkstilar och hur vi talar om varandra är avgörande
komponenter i genusprocessen. Det är således viktigare hur kvinnor och
män anses tala, än deras faktiska tal. Utifrån uppsatsens analysresultat
förs en diskussion om vilka konsekvenser genusroller kan ha för
kvinnliga och manliga politiker i KF.
Undersökningen visade att den ”kvinnliga” stilen ansågs vara artigare,
mer sakinriktad och kortfattad. Den ”manliga” stilen utmärktes enligt
informanterna av aggressivitet, direkthet och hög talaktivitet.
Genusprocesserna i KF uppkommer i första hand i politikernas
bemötande, tilltal och aggressivitet. Kvinnliga debattörer bemöts på ett
annorlunda sätt än de manliga, de tilltalas med mildare epitet och med
ett omständligare språk i debatterna. Den kvinnliga identitet som
produceras är osäkrare än mannens, inte lika självständig eller aggressiv.
Hon är duktig och påläst, men ofarlig därför att i fullmäktiges diskurser
är aggressivitet det främsta medlet för att vinna en debatt.
Språklig aggressivitet fungerar som genuskonstituent i genusprocessen.
De manliga politikernas identitet skapas genom deras
faktiska och förväntade aggressiva språkstil. Männens identitet liknar
den traditionella politikerns, och det är den manliga politikerns språkstil
som har högst status i KF:s diskurser. Genusprocesserna i KF innebär att
de kvinnliga ledamöterna hålls kvar på en ”andraplats” i debatter och
diskussioner.
Examinationsnivå
Student essay