Show simple item record

dc.contributor.authorPålsson, Öjvind
dc.date.accessioned2009-01-28T13:29:05Z
dc.date.available2009-01-28T13:29:05Z
dc.date.issued2005
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19274
dc.description.abstractI studien undersöks om det finns något samband mellan kön och hur författarens åsikter uttrycks i elevtexter. Kvantitativa metoder används för att undersöka den relativa användningen av adverb med förstärkande funktion av författarens åsikt, eller direkt kommenterande adverb som uttrycker åsikt. Materialet som används för undersökningen är uppsatser i svenska från det nationella provet i svenska. De statistiska resultaten visar att flickornas texter innehöll färre förstärkande eller åsiktsut-tryckande adverb jämfört med pojkarnas texter. Den individuella variationen är stor, men det finns en klar tendens att pojkarna använder fler förstärkande uttryck än vad flickor gör i sina texter. Skillnaden i uttryck påminner mycket om skillnaden mellan berättande text och mer utredande texter. Den skillnad som finns i hur uttryck förstärks eller försvagas påverkar hur trovärdiga författarens åsikter framstår för läsaren. Detta innebär att skolans arbete med berättande typer av text och med mer formell text därför skulle kunna användas som ett verktyg för att nå de mål för jämställdhet som finns i läroplanerna. Ett mer direkt uttryckt åsikt är också viktig för att man skall kunna framföra åsikter på ett slagkraftigt sätt. Den könsskillnad som finns i uttrycket i texterna aktualiserar den skillnad som finns i samhället bland annat då det gäller lön, karriärmöjligheter och möjlighet att kunna påverka i samhället.en
dc.language.isosween
dc.titleFlickors och pojkars användning av åsiktsuttryckande adverb i skriven texten
dc.typeText
dc.setspec.uppsokHumanitiesTheology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Swedisheng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för svenska språketswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record