• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Flickors och pojkars användning av åsiktsuttryckande adverb i skriven text

Abstract
I studien undersöks om det finns något samband mellan kön och hur författarens åsikter uttrycks i elevtexter. Kvantitativa metoder används för att undersöka den relativa användningen av adverb med förstärkande funktion av författarens åsikt, eller direkt kommenterande adverb som uttrycker åsikt. Materialet som används för undersökningen är uppsatser i svenska från det nationella provet i svenska. De statistiska resultaten visar att flickornas texter innehöll färre förstärkande eller åsiktsut-tryckande adverb jämfört med pojkarnas texter. Den individuella variationen är stor, men det finns en klar tendens att pojkarna använder fler förstärkande uttryck än vad flickor gör i sina texter. Skillnaden i uttryck påminner mycket om skillnaden mellan berättande text och mer utredande texter. Den skillnad som finns i hur uttryck förstärks eller försvagas påverkar hur trovärdiga författarens åsikter framstår för läsaren. Detta innebär att skolans arbete med berättande typer av text och med mer formell text därför skulle kunna användas som ett verktyg för att nå de mål för jämställdhet som finns i läroplanerna. Ett mer direkt uttryckt åsikt är också viktig för att man skall kunna framföra åsikter på ett slagkraftigt sätt. Den könsskillnad som finns i uttrycket i texterna aktualiserar den skillnad som finns i samhället bland annat då det gäller lön, karriärmöjligheter och möjlighet att kunna påverka i samhället.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/19274
Collections
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
View/Open
gupea_2077_19274_1.pdf (150.4Kb)
Date
2005
Author
Pålsson, Öjvind
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV