dc.contributor.author | Lindén, Daniel | |
dc.contributor.author | Olander, Rasmus | |
dc.contributor.author | Strängberg, Robert | |
dc.date.accessioned | 2009-01-28T14:12:20Z | |
dc.date.available | 2009-01-28T14:12:20Z | |
dc.date.issued | 2009-01-28T14:12:20Z | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/19277 | |
dc.description.abstract | Bakgrund och problem: VCM är i teorin ett föredömligt verktyg för att besvara frågan om hur
väl ett företags verksamhet och erbjudande ligger i linje med marknadens förväntningar och
krav. Modellen introducerar ett nytt begrepp – intäktsmultiplikatorn – men frågan om VCMs
strategiska tillämpbarhet kan anses vara utredd endast i begränsad omfattning. Föreliggande
studie ämnar därför svara på följande problemfrågeställning: Vilka strategiska insikter kan VCM
ge upphov till i företagsstrategiskt arbete?
Syfte: Studien syftar till att fylla den existerande bristen på kunskap om VCMs strategiska bidrag
genom att undersöka vilka strategiska insikter modellen ger upphov till.
Metod: Efter fullbordad VCM-undersökning av ett fallföretag har resultatet och de strategiska
insikter som det gett upphov till kartlagts. Efter intervjuer med beslutsfattare inom fallföretagets
organisation har identifierade insikter ställts mot studiens referensram, uppbyggd av akademisk
litteratur inom företagsstrategi. Utöver detta har VCMs unika bidrag identifierats genom en
litteraturstudie.
Resultat och slutsatser: VCM bidrar med strategiska insikter i strategiprocessens alla faser
(strategisk analys, strategiformulering, strategiimplementering samt strategisk utvärdering och
modifiering). Modellen genererar vissa unika insikter, men flera av de informationsbidrag som
lyfts fram i studien kan potentiellt framarbetas ur befintliga verktyg och koncept som
förekommer i strategilitteraturen. De strategiska insikterna från VCMs unika koncept,
intäktsmultiplikatorn, har genom fallstudien visat sig vara för otillförlitlig för att utgöra ett
konkret underlag för strategiska beslut, men har istället funktionen att rikta uppmärksamhet
mot viktiga områden inom strategiformulering. Strategiska insikter från VCMs unika
sammanförande av kundvärdeprofilering och detaljerad kostnadsinformation har i övrigt visat
på en lärande funktion, samt som underlag för beslut | en |
dc.language.iso | swe | en |
dc.relation.ispartofseries | Ekonomistyrning | en |
dc.relation.ispartofseries | 08-09-15M | en |
dc.title | Det strategiska värdet av Value Creation Model (VCM) - nya insikter om VCMs strategiska tillämpberhet | en |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | D | |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Business Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |