Show simple item record

dc.contributor.authorLindén, Daniel
dc.contributor.authorOlander, Rasmus
dc.contributor.authorSträngberg, Robert
dc.date.accessioned2009-01-28T14:12:20Z
dc.date.available2009-01-28T14:12:20Z
dc.date.issued2009-01-28T14:12:20Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19277
dc.description.abstractBakgrund och problem: VCM är i teorin ett föredömligt verktyg för att besvara frågan om hur väl ett företags verksamhet och erbjudande ligger i linje med marknadens förväntningar och krav. Modellen introducerar ett nytt begrepp – intäktsmultiplikatorn – men frågan om VCMs strategiska tillämpbarhet kan anses vara utredd endast i begränsad omfattning. Föreliggande studie ämnar därför svara på följande problemfrågeställning: Vilka strategiska insikter kan VCM ge upphov till i företagsstrategiskt arbete? Syfte: Studien syftar till att fylla den existerande bristen på kunskap om VCMs strategiska bidrag genom att undersöka vilka strategiska insikter modellen ger upphov till. Metod: Efter fullbordad VCM-undersökning av ett fallföretag har resultatet och de strategiska insikter som det gett upphov till kartlagts. Efter intervjuer med beslutsfattare inom fallföretagets organisation har identifierade insikter ställts mot studiens referensram, uppbyggd av akademisk litteratur inom företagsstrategi. Utöver detta har VCMs unika bidrag identifierats genom en litteraturstudie. Resultat och slutsatser: VCM bidrar med strategiska insikter i strategiprocessens alla faser (strategisk analys, strategiformulering, strategiimplementering samt strategisk utvärdering och modifiering). Modellen genererar vissa unika insikter, men flera av de informationsbidrag som lyfts fram i studien kan potentiellt framarbetas ur befintliga verktyg och koncept som förekommer i strategilitteraturen. De strategiska insikterna från VCMs unika koncept, intäktsmultiplikatorn, har genom fallstudien visat sig vara för otillförlitlig för att utgöra ett konkret underlag för strategiska beslut, men har istället funktionen att rikta uppmärksamhet mot viktiga områden inom strategiformulering. Strategiska insikter från VCMs unika sammanförande av kundvärdeprofilering och detaljerad kostnadsinformation har i övrigt visat på en lärande funktion, samt som underlag för besluten
dc.language.isosween
dc.relation.ispartofseriesEkonomistyrningen
dc.relation.ispartofseries08-09-15Men
dc.titleDet strategiska värdet av Value Creation Model (VCM) - nya insikter om VCMs strategiska tillämpberheten
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokD
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record