Visar titlar:
Visas titlar 1-20 av 77
-
Att samverka när språket inte räcker till. En studie om hur några lärare på en högstadieskola kommunicerar elevers matematiksvårigheter med föräldrar som inte behärskar svenska
(2010-04-22)Syfte: Syftet med studien var att studera hur några lärare på en högstadieskola kommunicerade elevers matematiksvårigheter med föräldrar som inte behärskar svenska. Teori: Den teoriram som ligger till grund för studien ... -
Att utveckla läsförståelse. En studie om lärares arbete med läsförståelse i årskurs tre
(2010-09-09)Syfte: Syftet med föreliggande studie har varit att undersöka hur lärare i grundskolans årskurs tre arbetar med läsförståelse, vad de anser vara mest viktigt för att elever ska utveckla sin läsförståelse, vilka didaktiska ... -
Det är ett avstamp som man tar. En studie av ett elevhälsoteam i teori och praktik
(2010-08-30)Syfte Föreliggande studie kan ses som ett bidrag till förståelsen av elevhälsoteamsmötet som en social praktik, där olika professioner regelbundet möts för att samarbeta kring elever i behov av särskilt stöd. Det övergripande ... -
"De är ju inga oskrivna blad heller". SO-lärares berättelser om arbetet med elever i år 7-9 som riskerar att inte nå målen
(2010-04-22)Syfte: Syftet med studien är att utifrån ett sociokulturellt perspektiv undersöka SO-lärares berättelser om arbetet med elever i år 7-9 som riskerar att inte nå målen i SO. Syftet preciseras i frågeställningarna; Hur ... -
Åtgärdsprogram på gymnasiet. En kritisk diskursanalys av pedagogisk elevdokumentation på en gymnasieskola
(2010-04-08)Syfte och frågeställningar: Syftet med studien är att studera studiekontrakt, anmärkningar på studieresultat och åtgärdsprogram som upprättades under läsåret 2008/09 på ett av gymnasieprogrammen på Hammargymnasiet (fiktivt ... -
Åtgärdsprogram. En diskursanalytisk studie
(2010-04-22)Syfte: Syfte med denna studie är att undersöka vad som skrivs i åtgärdsprogram, att identifiera diskurser samt att diskutera kring vilka konsekvenserna skulle kunna bli för individens lärande. Detta syfte ligger till grund ... -
Åtgärdsprogram. Matematiksvårigheter
(2010-04-19)Syfte: Syftet med studien är att undersöka åtgärdsprogram från år 2 upp till år 6 för att se om det ur åtgärdsprogrammen går att utläsa om de används som ”levande dokument” i arbetet med att hjälpa elever att utveckla sitt ... -
Barns delaktighet. En studie av barns delaktighet i styrdokument och arbetsplaner.
(2009-08-20)Syfte: Mitt övergripande syfte med denna studie är att utifrån en deskriptiv utgångspunkt undersöka dels vad barn ska lära sig i förskolan om delaktighet och dels vad man menar med/hur man ser på barns deaktighet i förskola, ... -
Bedömning och dokumentation - redskap för lärande. En intervjuundersökning av hur fyra grundskollärare gör när de bedömer och dokumenterar
(2010-07-01)Syfte: Syftet med undersökningen är att studera fyra pedagogers beskrivningar av hur de gör när de bedömer och dokumenterar elevers utveckling i matematik. Teori: Bedömning och dokumentation är nära sammankopplat ... -
Bornholmsmodellen - en väg till fonologisk medvetenhet även för andraspråkselever
(2010-02-26)Syfte: Syftet med studien är att undersöka om Bornholmsmodellen (Lundberg, 2007) skapar möjligheter till ökad fonologisk medvetenhet hos en grupp andraspråkselever. De frågeställningar som undersökts är: Vilka tendenser ... -
Conduct of conduct ... Makt och konstruktion av självreglerande subjekt genom skolans skriftliga omdömen
(2010-09-06)Syfte: Sedan 2008 skall alla elever i svensk grundskola få ett skriftligt omdöme över sina kunskaper i de ämnen de läser. Omdömena skall ligga till grund för utvecklingssamtal och formulerandet av en individuell utvecklingsplan. ... -
Det är faktiskt gratis att ta en promenad - En intervjustudie om fältstudier i geografiundervisningen
(2022-06-30)Previous studies have shown that teachers of geography in grades 4-6 seldom undertake fieldwork as a part of their teaching practice. This study aims to explore teachers’ reasoning regarding their didactic choices ... -
Entreprenöriella förhållningssätt - – en studie av policytexter avseende utbildning till entreprenörskap
(2010-07-05)Syfte Syftet med studien är att kritiskt analysera hur ”utbildning till entreprenörskap” talas om, vilket samhälle som konstrueras, samt hur eleven konstrueras som subjekt i samband med den svenska gymnasiereformen som ... -
Felsvar i matematikundervisning. En kvalitativ studie om hur lärare hanterar och stöttar elevers felsvar i matematikundervisning
(2022-06-29)Studien syftar till att synliggöra några olika sätt som lärare utgår ifrån för att hantera och stötta elevers felsvar på, för att skapa en medvetenhet om hur hanterandet och stöttning av felsvar kan påverka elevers ... -
Framgångsrik matematikundervisning. En studie om matematikundervisningens organisation på högstadiet för elever som läser efter särskolans kursplan i grundskolan
(2010-04-08)Syfte: Elever som läser efter särskolans kursplan i grundskolan är en grupp elever som jag upplever ofta kommer i kläm i grundskolan. Syftet med studien är att studera hur skolan organiserar lärandemiljöerna i matematik ... -
Från pedagogers horisont. Ett lärarperspektiv på arbetet med utagerande barn
(2010-07-05)Syfte Det övergripande syftet med denna studie är att synliggöra pedagogers livsvärld i relation till fenomenen hur pedagoger hanterar utmaningen med utagerande barn i sin grupp samt hur pedagogers erfarenhetsbaserade ... -
Från tal- och språkklass till ordinarie klass i grundskolan. En kvalitativ studie med utgångspunkt i vilka förutsättningar elever med grav språkstörning har att inkluderas i en ordinarie klass i grundskolan.
(2009-06-25)Bakgrund: Språkets utveckling är det mest betydelsefulla i ett barns liv, vilket ger identitet och tillhörighet i en gemenskap. Detta kan i dagens samhälle vara ett problem för barn med grav språkstörning. Eleverna i studien ... -
Fungerande kamratrespons i lågstadiets svenskundervisning- Sju grundskolelärares perspektiv
(2022-07-01)The aim for this degree thesis was to investigate what seven teachers say about the conditions behind a functioning peer response in the primary schools' subject of Swedish. The study was built on qualitative data with ... -
Grupphandledning - ett sätt att utveckla samverkan mellan särskola och grundskola?
(2012-02-02)Inledning Målet "en skola för alla", känns i många avseenden avlägset. Om målet verkligen är att skapa en skola där "alla" får delta helt och fullt utifrån sina förutsättningar krävs det att alla som arbetar i skolan får ... -
"Handledning och strukturerade samtal som redskap för skolutveckling" - en studie om och hur en kommuns grundskolor arbetar med handledning samt hur skolledare ser på och talar om handledning respektive skolutveckling
(2010-04-22)Syfte: Syftet med denna studie har varit att undersöka om och i så fall hur grundskolor, här avgränsat till en kommun, arbetar med handledning som redskap att nå skolutveckling samt hur skolledare i denna kommun talar om ...