Show simple item record

dc.contributor.authorBäck, Monica
dc.contributor.authorGreen, Marlene
dc.date.accessioned2009-02-26T08:49:43Z
dc.date.available2009-02-26T08:49:43Z
dc.date.issued2009-02-26T08:49:43Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19493
dc.description.abstractSyfte och frågeställningar: Syftet med studien är att undersöka hur föräldrar till 42 barn, på två förskolor, i två kommuner, uppfattar verksamhetens användning av tecken som stöd i arbetet med barnens språkutveckling. Följande frågeställningar är avsedda att precisera syftet: Hur uppfattar föräldrarna verksamhetens användning av tecken som stöd? Hur uppfattar föräldrarna att deras barn ger uttryck för att de är delaktiga i en verksamhet där man använder tecken som stöd? Metod Utifrån syftet och vald undersökningsgrupp har valet fallit på en datainsamlingsmetod, som gör det möjligt att arbeta utifrån en kvantitativ ansats, i form av enkäter. Resultat Resultatet visar att flertalet föräldrar tycker om att pedagoger använder sig av tecken som stöd (TSS) i verksamheten. De tror att det är bra för språkutvecklingen och de flesta tror också att det är bra för alla barn. De ser dock inte att pedagogerna använder sig av TSS när de lämnar och hämtar sitt barn på förskolan och de flesta tror bara att pedagogerna använder sig av TSS vid vissa situationer. Många märker att barnen visar tecken hemma, men inte alla. De som ser det, tycker att barnet visar tecken, men inte för att göra sig förstådd. De flesta föräldrar vill gärna lära sig tecken och då gärna av sitt eget barn. Skillnader i svaren finns hos föräldrarna i de olika åldersgrupperna (1-3år och 3-6år), på ”föräldrafrågorna”. Där tycker fler av föräldrarna till de yngre barnen att de ser att barnet visar tecken och föräldrarna vill i större utsträckning själva lära sig tecken i förhållande till föräldrarna till de äldre barnen. Vad det gäller frågan om föräldrarna märker att barnet går på en förskola där man använder sig av TSS i verksamheten skiljer sig svaren åt. Ungefär hälften tycker att det märks mycket eller ganska mycket, medan den andra hälften inte tycker sig kunna märka något särskilt eller mycket lite. Studien visar att många föräldrar är positiva till TSS på förskolan.en
dc.language.isosween
dc.subjectTecken som stöden
dc.subjectföräldraren
dc.subjectförskolaen
dc.subjectsamverkanen
dc.title”TECKEN FÖR VEM?” En enkätstudie utförd på två förskolor, i två kommuner, angående föräldrars syn på hur tecken som stöd används i verksamheten.en
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record