Browsing Kandidatuppsatser by Title
Now showing items 1-20 of 77
-
Arbetsplatsförlagd utbildning - Länken mellan skola och arbetsliv. En studie grundad på åtta Barn- och fritidselevers upplevelser kring Arbetsplatsförlagd utbildning.
(2009-05-11)Sammanfattning: Barn- och fritidsprogrammet är ett av gymnasieskolans treåriga yrkesförberedande program. Undervisningen är förlagd både i skolan och på praktik, så kallad arbetsplatsförlagd utbildning (APU). Tanken med ... -
Att arbeta med elevers känsla av sammanhang – en väg från riskzon till friskzon?
(2009-03-05)Syfte Uppsatsens syfte var att undersöka några pedagogers erfarenheter av att arbeta med begreppet Känsla Av SAMmanhang – KASAM - och granska det utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv. Till grund för det pedagogiska ... -
Att dela makten - Fyra rektorers syn på elevinflytande i skolan
(2009-08-20)Syfte. Syftet med uppsatsen är att undersöka rektorers syn på elevinflytande och uppdraget att verka för demokratiska arbetsformer. Jag ville också undersöka hur rektorerna ser på vilka möjligheter och/eller hinder till ... -
Åtgärder i matematik. Vad skrivs i åtgärdsprogrammet och hur ser uppföljningen ut?
(2009-04-23)Syfte: Syftet är att undersöka vilka åtgärder som föreslås i åtgärdsprogram för elever i årskurs 8 samt på vilket sätt åtgärderna får konsekvenser i den pedagogiska verksamheten. Detta syfte ligger till grund för följande ... -
Barns syn på att lära sig läsa och skriva - Att ta tillvara på barns egna tankar om sitt första skriftspråkslärande
(2010-02-08)Syfte: Syftet med denna uppsats är att få en uppfattning om hur de äldsta förskolebarnen ser på sitt lärande. Mer specifikt hur de uppfattar att de lär sig läsa och skriva samt att låta barnens syn på sin tidiga ... -
Bedömning. En intervjustudie av sex lärares tankar om bedömning
(2009-02-26)Syfte: Syftet med arbetet är att undersöka några lärares förhållningssätt till bedömning, skrivna omdömen, dokumentation av elevernas kunskap och om företagsamt lärande. Undersökningen utgår ifrån följande frågeställningar: - ... -
”Då är det bara att lägga undan planeringen och åka med på elevernas villkor tänker jag” En kvalitativ studie om SFI lärares reflektion över lyckad och mindre lyckad undervisning
(2018-08-13)The aim of the study is to illustrate, through SFI teachers' reflection on their own experiences of successful and less successful teaching, their professional skills based on the intertwined concepts of body, culture and ... -
Det gör ju arbetet roligare! En studie om en matematikförskolas dokumentation av det matematiska lärandet
(2010-03-22)Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur barns matematiska lärande dokumenteras på en förskola med matematikprofil och analysera hur lärarna tänker kring dokumentationens betydelse för verksamheten. Teori: Denna ... -
Dyslexi ur en pedagogisk didaktisk dimension
(2008)Syfte: Föreliggande uppsats avser att undersöka hur nio lärarstuderande med dokumenterad dyslexi - vid Göteborgs universitet - upplever sitt lärande ur en pedagogisk didaktisk dimension. Mot bakgrund av detta kommer vi i ... -
Dyspraxi – den olydiga handen. En studie om kunskapsläget bland specialpedagoger i den svenska skolan beträffande funktionsnedsättningen dyspraxi
(2009-03-12)Bakgrund Dyspraxi är ett funktionshinder som enligt undersökningar i England och USA tycks drabba mellan 2-10 % av befolkningen i dessa länder. Problematiken finns omnämnd i svensk specialpedagogisk litteratur. Den ... -
Elevers inflytande i lärande
(2009-10-26)Centrum för denna studie utgörs av ett försök att fånga hur några lärare förhåller sig till elevers inflytande i lärande och hur deras elever tycker att detta inflytande fungerar i praktiken. Med utgångspunkt i några ... -
Elevers och lärares syn på konflikter och hantering av konflikter - en fallstudie
(2009-11-23)Syfte: Syftet med denna studie är att öka kunnandet och förståelsen inom området konflikter och konflikthantering. Metoden som används är en fallstudie där lärares och elevers syn på den konflikthantering som sker på en ... -
Elevers och lärares uppfattningar av värdegrundens efterlevnad
(2010-01-07)Syfte: Syftet med arbetet var att utreda vilka likheter och skillnader det finns i elevers och lärares sätt att uppfatta sin egen och andras efterlevnad av värdegrunden. Med efterlevnad menas hur väl skolans mål för ... -
"En del tror att det är fejk". Några gymnasieelevers erfarenheter av att gå i skolan med dyslexi
(2010-04-08)Syfte: Vårt övergripande syfte med studien är att studera sambandet mellan dyslexi och socio- emotionella faktorer. För att uppnå syftet har vi valt att fokusera på nedanstående områden: • självbild/självförtroende/självkänsla ... -
En kvalitativ studie av pedagogers uppfattningar om barns tvåspråkighetsutveckling
(2009-11-23)Syftet Syftet med studien belyser hur några lärare i en förskoleverksamhet resonerar om hinder och möjligheter när det gäller barns flerspråkighet. Följande frågeställningar är centrala i undersökningen: • Vilken ... -
Formande av chefskap - nya kommunala enhetschefers identitetsarbete
(2009-08-20)Syfte: Vårt syfte med uppsatsen är att undersöka hur nya enhetschefer formar sitt chefskap i en offentlig organisation. Genom chefernas berättelser vill vi utveckla vår förståelse för hur chefskap formas och visa på vilka ... -
Föräldraperspektivet. Ett specialpedagogiskt initiativ till samverkan mellan irakiska hem och skolan i den interkulturella processen i en liten kommun
(2009-03-12)Syfte: Det övergripande syftet är att genom en fallstudie undersöka huruvida irakiska föräldrar är engagerade och delaktiga på en svensk grundskola. Ett annat syfte är att undersöka i vilken utsträckning en grupp av irakiska ... -
Förskolan, pedagogen och läroplanen. En kvalitativ studie om att erfara och omsätta Lpfö-98
(2009-09-24)Inom den svenska förskolan arbetar en mängd personer, vilka till största delen tillhör två olika yrkesprofessioner, förskollärare och barnskötare. Gemensamt för dessa är att de tillsammans skall genomföra det uppdrag som ... -
Förskoleklassens innehåll och arbetssätt – intention och fallstudie
(2009-03-16)Syfte Studiens syfte är att undersöka förskoleklassens ursprungliga idéer och förskoleklassen som en mötesplats mellan olika pedagogiska strömningar. Metod Undersökningen är kvalitativ och bygger på observationer och ... -
Framtidsvägen - hur blir den framgångsrik? Föreslagna organisationsförändringar till följd av Gymnasieutredningen Framtidsvägen SOU 2008:27
(2009-03-02)Syfte: Syftet är att undersöka organisationsförändringar som kan behövas hos gymnasieskolor med gymnasieutredningens (SOU 2008:27) förslag som grund. Gymnasieutredningen ställer många gymnasieskolor inför stora förändringar, ...