Show simple item record

dc.contributor.authorFrej, Elisabeth
dc.contributor.authorPloghed, Ingrid
dc.date.accessioned2009-03-02T09:41:09Z
dc.date.available2009-03-02T09:41:09Z
dc.date.issued2009-03-02T09:41:09Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19509
dc.description.abstractSyfte: Att se hur en mindre kommuns ledningsorganisation arbetar med mentorskap i dagsläget och hur väl rustade de är inför framtiden då mentorskapet skall kopplas till en lärarlegitimation. Frågeställningar: Har kommunen ett organiserat mentorskap? Anser ledningsorganisationen att det finns ett behov av mentorskap? Hur väl förberedd är ledningsorganisationen i kommunen för införandet av ett mentorskap inkluderat i en lärarlegitimation? Teori: Utgångspunkten är det sociokulturella perspektivet om att lärande i huvudsak sker genom kommunikation. Metod: Vi har använt oss av den kvalitativa intervjumetoden med strukturerade frågor som utgångspunkt. Resultat: Vårt resultat visar att den kommun som vi har undersökt har haft ett fungerande mentorskapssystem med högskoleutbildade mentorer. I dagsläget existerar inte detta system då det inte har funnits någon efterfrågan på mentorer. En orsak kan vara den höga medelåldern på de anställda pedagogerna i kommunen och den låga omsättning av personal. Behovet av ett organiserat mentorskap har emellanåt uppstått och ledningsorganisation har då skapat olika tillfälliga lösningar. Genom vårt arbete har vi väckt frågan om ett organiserat mentorskap och ledningsorganisationen har nu uppmärksammat att ett sådant behövs. Inför framtiden har man inte någon organiserad plan som grundar sig på adekvat kunskap om mentorskap kopplat till en lärarlegitimation.en
dc.language.isosween
dc.subjectmentoren
dc.subjectmentorskapen
dc.subjectimplementeringen
dc.subjectpedagogen
dc.subjectlärarlegitimationen
dc.titleVar är min mentor? En mindre kommuns implementering aven
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record