Show simple item record

dc.contributor.authorKarlsson, Lisa
dc.date.accessioned2009-03-02T09:53:10Z
dc.date.available2009-03-02T09:53:10Z
dc.date.issued2009-03-02T09:53:10Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19511
dc.description.abstractSyfte: Examensordningen för Specialpedagogprogrammet vid Göteborgs Universitet ställer krav på bred kompetens när det gäller vad specialpedagogen förväntas ha tillägnat sig under utbildningen. Målet med utbildningen ska vara att ge studenten en omfattande plattform att stå på inför kommande yrkesutövande som specialpedagog. Med utgångspunkt i detta var syftet med denna studie att undersöka fem nyutbildade specialpedagogers erfarenheter av att omsätta examensförordningens mål i praktiken. Centrala frågeställningar var: På vilket sätt tar sig utbildningens mål uttryck i den praktiska verksamheten? Hur uppfattar specialpedagogen bemötandet från andra yrkesprofessioner i skolan? På vilket sätt används specialpedagogens kompetens i verksamheten? Hur uppfattar specialpedagogen graden av frihet att utforma sina arbetsuppgifter? Teori: Den teoretiska utgångspunkten för studien är specialpedagogens roll och samspel belyst ur ett systemteoretiskt samt socialkonstruktionistiskt perspektiv . Metod: Studien är kvalitativ och utfördes genom halvstrukturerade intervjuer med fem specialpedagoger. De specialpedagoger som intervjuades avlade alla specialpedagogexamen tidigast i januari 2006 och tjänstgjorde vid studiens genomförande i grundskolan. Resultat: Resultatet av studien visar att de specialpedagoger som ingått i denna studie uppfattade sitt yrke som mycket komplext. Samtliga specialpedagoger angav att de saknar den tid som behövs för att genomföra uppdraget fullt ut tillfredsställande. De tvingades göra prioriteringar. En annan erfarenhet som specialpedagogerna betonade är att det är vanligt att personal i skolan inte är insatt i specialpedagogens uppdrag, vilket kan leda till missuppfattningar. Trots detta menade de tillfrågade specialpedagogerna att deras erfarenheter av mötet med praktiken till största del var positivt och att de kände sig välkomna, såväl av andra pedagoger som av skolledning. Specialpedagogernas utbildning beskrevs till stor del positivt även om kritik riktades mot att utbildningen tenderar att göra avkall på praktiskt och didaktiskt innehåll till förmån för vetenskapligt och teoretiskt innehåll.en
dc.language.isosween
dc.subjectSkolkulturen
dc.subjectYrkesrollen
dc.subjectSpecialpedagogiska programmeten
dc.title”Ny på jobbet”. Fem specialpedagogers erfarenheter av att omsätta sina studier i praktikenen
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record