• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Education / Institutionen för pedagogik och didaktik (-2010)
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Education / Institutionen för pedagogik och didaktik (-2010)
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”De kallade mig lat”. - Hur fyra f.d. elever i matematiksvårigheter ser på sin egen matematiska inlärning

Abstract
Bakgrund Skolans styrdokument belyser att de som arbetar i skolan har ansvar för att alla elever får den hjälp de behöver för att uppnå uppsatta mål. I grundskolans kursplan för matematik står det att utbildningen i matematik skall ge elever förutsättningar till att praktisera och samtala kring matematik i meningsfulla och relevanta situationer Syfte Studiens syfte var att undersöka hur f.d. elever i matematiksvårigheter såg på sin egen matematiska inlärning. Vi har haft som mål i denna studie att titta på vilket bemötande f.d. elever fått i grundskola och gymnasium. Vi ville också få fram hur detta påverkat deras tankar och inställning kring matematik i skolan och hur funktionsnedsättningen påverkat deras vardag. Det var de f.d. elevernas egna tankar och upplevelser som hade en central roll i vårt arbete eftersom vi valde att utgå från deras egna perspektiv. Metod Vi har tagit vår teoretiska utgångspunkt ur den interaktionistiska teorin. Denna teori innebär att man ser kunskap som något som skapas utifrån individens förkunskaper och erfarenheter och kan således ta sig uttryck i olika former beroende på vilken individ det handlar om. Vi använde en kvalitativ metod i form av intervjuer och totalt intervjuades fyra f.d. elever som genomgått grundskola samt gymnasium. De intervjuade var av båda könen och i åldrarna 20-21 år. Resultat Vår undersökning har kommit fram till värdet av ett förebyggande arbete, tidig upptäckt och tidiga insatser vad det gäller elever i matematiksvårigheter. För de f.d. eleverna var diagnosen viktig för deras självkänsla. Undersökningens resultat påvisade att de f.d. eleverna var överens om sin uppfattning och upplevelse av att skolledning samt lärare hade stora brister vad det gäller kunskap om matematiksvårigheter. Det var uppenbart att stödet oftast sattes in för sent och att det inte alltid var rätt anpassat till en enskild f.d. elevs behov. När de f.d. eleverna fick hjälp hade de oftast förlorat sin självkänsla.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/19512
Collections
  • Kandidatuppsatser
View/Open
gupea_2077_19512_1.pdf (235.3Kb)
Date
2009-03-02
Author
Olander, Jill
Åkerblad, Catahrina
Keywords
diagnos
diagnos
inlärning
matematiksvårigheter
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV