dc.contributor.author | Häggström Quist, Camilla | |
dc.date.accessioned | 2009-03-02T10:14:24Z | |
dc.date.available | 2009-03-02T10:14:24Z | |
dc.date.issued | 2009-03-02T10:14:24Z | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/19513 | |
dc.description.abstract | Syfte
Syftet med studien var att undersöka hur rektor och två specialpedagoger på en gymnasiefriskola
beskriver organisation och arbetsprocesser för och med elever i läs- och skrivsvårigheter.
Syftet var även att studera huruvida informanternas tal om dessa elever innebär
att man uttrycker att eleverna inkluderas i verksamheten eller om eleverna tycks exkluderas i
vissa sammanhang.
Teori
Det teoretiska perspektivet sociokulturell teori innebar dels en tonvikt på att elevens
svårigheter uppstår i samspel med den omgivande miljön, dels en tonvikt på språk och
kommunikation. Det sistnämnda betyder att informanternas tal, s.k. diskurser, om arbetet
kring elever i läs- och skrivsvårigheter också uttrycker en social praktik, dvs. att talet får
konsekvenser för de handlingar som utförs.
Metod
Med den kvalitativa forskningsintervjun som grund användes diskursanalys som metodologisk
ansats. Intervjuerna spelades in, transkriberades och kategoriserades utifrån frågeställningarna
vilka förutsättningar som finns på skolan för inkludering, hur skolan förebygger
och undanröjer hinder för inkludering samt vilka möjligheter och hinder det finns för
inkludering. Utsagorna analyserades utifrån vilka diskurser som informanternas beskrivningar
ger uttryck för samt vilka konsekvenser dessa diskurser kan få för det praktiska arbetet.
Resultat
Studiens resultat visade på de svårigheter som kan uppstå i en skola när inkluderingstankens
ideal möter till exempel ekonomisk och organisatorisk realitet. De diskurser som framträdde
var den effektivitetsinriktade diskursen, den diagnostiska diskursen, den formalistiska
diskursen, expertisdiskursen, ansvarsdiskursen och den dialogiska diskursen. Konsekvensen
av de olika diskurserna för elever i läs- och skrivsvårigheter innebar att merparten av dessa
diskurser på olika sätt riskerar att exkludera elever i läs- och skrivsvårigheter i skolans
verksamhet. Då den dialogiska diskursen fick inflytande över processerna genom att lärare
och elevers röster tilläts göra sig hörda i arbetet kring elever i svårigheter tycktes det
emellertid leda till att elever i läs- och skrivsvårigheter inkluderades.
En viktig slutsats av studien var således att på den aktuella skolan söka utveckla samverkan
mellan lärare och specialpedagoger för att tillsammans åstadkomma förändringar i elevens
hela studiesituation till exempel i arbete med åtgärdsprogram och språkutvecklande,
inkluderande undervisning. | en |
dc.language.iso | swe | en |
dc.subject | Friskola | en |
dc.subject | Inkludering | en |
dc.subject | Läs- och skrivsvårigheter | en |
dc.subject | Gymnasieskola | en |
dc.subject | Diskurs | en |
dc.title | Ideal möter realitet – inkludering och exkludering. Diskurser i en gymnasiefriskolas arbete kring elever i läs- och skrivsvårigheter. | en |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik | swe |
dc.type.degree | Student essay | |