• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Education / Institutionen för pedagogik och didaktik (-2010)
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Education / Institutionen för pedagogik och didaktik (-2010)
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vilja och verklighet. En intervjustudie om samverkan mellan skola och socialtjänst, med fokus på anmälningsskyldigheten

Abstract
Syfte Studiens syfte var att belysa hur några personer inom skola och socialtjänst beskriver samverkan, mellan sina verksamheter, med fokus på anmälningsskyldigheten. Våra frågeställningar var: • Hur ser personalen inom de olika verksamheterna (skola och socialtjänst) på samverkan för att förbättra för barn i behov av särskilt stöd? • Hur beskriver de olika yrkeskategorierna arbetet kring anmälningsskyldigheten enligt SoL 14 kap. 1 §? Teori Den forskningsinriktning vi fann lämpligast för vår undersökning faller, till viss del, under den systemteoretiska teorin, eftersom vi skulle studera system och då syftade vi på organisationerna skola och socialtjänst som system. Metod Vår undersökning är en kvalitativ intervjustudie och totalt intervjuades sex personer från skola och socialtjänst. Undersökningen gjordes i en (1) kommun. De intervjuade var pedagoger, rektor, socialsekreterare och omsorgschef. Resultat Resultatet visade att det finns en stor vilja att samverka för att på bästa sätt stötta de barn som far illa. Socialtjänsten, i vår undersökta kommun, har personal anställd på skolan. Skola och socialtjänst försöker att ha gemensamma återkommande elevhälsomöten för att samverkan ska fungera på bästa sätt. När en anmälan, enligt SoL 14 kap. 1 §, behöver göras, används i möjligaste mån den s.k. mjuka vägen. Det innebär att skolan bjuder in en socialsekreterare till ett möte på skolan där föräldrarna är med. Inom skola och socialtjänst råder en tydlig enighet om vad anmälningsskyldigheten innebär och att anmälan ska ske då personal oroar sig för att ett barn far illa. Dessutom råder enighet om att rektor alltid är delaktig i anmälningsförfarandet. Svårigheter för samverkan kan vara att personal inom de olika organisationerna har olika yrkesroller och olika utbildning. En annan svårighet är de olika sekretessgraderna som gäller i de olika organisationerna. Sekretessen gör att återkoppling, från socialtjänst till skola, försvåras. För att komma runt sekretessen kan samtycke från föräldrarna ges.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/19554
Collections
  • Kandidatuppsatser
View/Open
gupea_2077_19554_1.pdf (380.0Kb)
Date
2009-03-05
Author
Ingelhag, Jeanette
Larsson, Malin
Keywords
samverkan
barn som far illa
anmälningsskyldigheten
skola
socialtjänst
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV