• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Education / Institutionen för pedagogik och didaktik (-2010)
  • Kandidatuppsatser
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Education / Institutionen för pedagogik och didaktik (-2010)
  • Kandidatuppsatser
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hur arbetar man med elever i behov av särskilt stöd i den spanska grundskolan?

Sammanfattning
Syfte Syftet med arbetet är att göra en jämförande studie mellan vad de spanska styrdokumenten förordar och hur den faktiska verkligheten ser ut när det gäller arbetet med elever i behov av särskilt stöd i den spanska grundskolan. Metod Jag har gjort en kvalitativ studie genom enkäter och intervjuer, för att ta reda på hur de spans-ka pedagogerna arbetar med elever i behov av särskilt stöd. Då detta är en kvalitativ under-sökning har enkäterna endast använts som introduktion inför intervjuerna. Metoden i undersökningen har dels varit att lämna ut en enkät till sju pedagoger och tre för-äldrar, dels att göra djupintervjuer. Totalt har pedagoger från sex skolor i Madridområdet del-tagit, där tre av skolorna är privatskolor och de övriga tre kommunala. Enkäterna har föregått intervjuerna, där förtydliganden och fördjupning av enkätsvaren kunnat göras. Resultat Undersökningen har tydligt visat att det finns en rad specialpedagogiska insatser för elever i behov av särskilt stöd i den spanska grundskolan. Det mesta handlar dock om att åtgärderna riktas mot eleven. Någon direkt handledning av pedagogerna förekommer inte, mer än att de specialteam som finns i alla kommuner och som är behjälpliga med att göra modifieringar av kursplanerna för de elever som inte uppnår målen. Specialteamen eller rådgivarna skriver dessa planer efter att man först gjort en rad undersökningar och diagnoser av dessa elever. Föräldrarna tillfrågas mycket lite om de insatser som görs i skolan för deras barn. Stödåtgärderna kan vara i form av stödundervisning i liten grupp i matematik eller spanska, undervisning i studieteknik eller att eleven stannar kvar ett år i samma årskurs. Stödundervis-ningen kan ske under någon förlängd rast under skoldagen eller direkt efter ordinarie under-visnings slut på eftermiddagen. Det föreslås också att familjen själv anlitar någon lärare privat för extra studier i hemmet. Denna undersökning vänder sig i första hand till de pedagoger och specialpedagoger vilka arbetar eller planerar att arbete i svenska skolor i Spanien. Naturligtvis kan det även vara av intresse för pedagoger i Sverige, vilka önskar få inblick i hur andra länder bedriver undervis-ning för elever i behov av särskilt stöd.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/19601
Samlingar
  • Kandidatuppsatser
Fil(er)
gupea_2077_19601_1.pdf (559.4Kb)
Datum
2009-03-12
Författare
Pelas, Tuula
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV