• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kan en debattartikel påverka? - en studie i hur elever påverkas av argumenterande text

Sammanfattning
Uppsatsen behandlar om gymnasieelever påverkas av argument och argumenterande text. Syftet är att se om eleverna kan påverkas att ändra inställning helt eller delvis i en fråga efter att ha läst en argumenterande text. För att ta reda på detta genomfördes en enkätundersökning i en gymnasieklass på en skola i Västsverige. Som argumenterande text valdes Debattartikeln Äktenskapet samhällets grund av Göran Hägglund och Stefan Attefall som publicerats i Svenska Dagbladet den 16 december 2007. Denna artikel argumenterar emot könsneutrala äktenskap. För att kunna se huruvida eleverna påverkats fick de först uppge vilken inställning de hade i frågan. Därefter fick de läsa en argumenterande text för att sedan svara på frågor om denna. I uppsatsen redogörs för resultaten av enkätundersökningen, vilka visar att de flesta eleverna är tydligt för könsneutrala äktenskap och inte påverkas av något av argumenten som presenteras i artikeln. Resultatet visar också att ingen elev helt bytte sida, men att flera elever påverkats till att antingen stärka sin befintliga inställning, få mer förståelse för hur de med motsatt inställning tänker eller själva påverkas att reflektera i någon riktning. Resultatet visar dessutom vilka argument som påverkat eleverna i störst utsträckning och debattartikeln jämförs också med författarens egen argumentationsanalys.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/19608
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
Fil(er)
gupea_2077_19608_1.pdf (263.0Kb)
Datum
2008
Författare
Jansson, Emma
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV