Show simple item record

dc.contributor.authorLindblad Olausson, Sara
dc.date.accessioned2009-03-16T08:15:32Z
dc.date.available2009-03-16T08:15:32Z
dc.date.issued2009-03-16T08:15:32Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19618
dc.description.abstractSyfte Studiens syfte är att undersöka förskoleklassens ursprungliga idéer och förskoleklassen som en mötesplats mellan olika pedagogiska strömningar. Metod Undersökningen är kvalitativ och bygger på observationer och samtal med inspiration av en etnografisk ansats. För att svara på mitt syfte har jag dels läst litteratur, gjort observationer i en förskoleklass och haft ett antal informella samtal med två förskollärare. Jag har även haft formella samtal med två förskollärare, en grundskollärare och en rektor. Resultat Resultatet som jag anser att jag har kommit fram till är att förskollärarna i den förskoleklass som jag har undersökt tar tillvara barns intressen och bygger vidare på deras egna erfarenheter. Förskolepedagogiken ser barnen i ett helhetsperspektiv och aktiviteterna är barncentrerade. Förskollärarna använder sig av den lärande leken och ett för barnen meningsfullt innehåll. I den organisationen som nu finns på skolan har förskolepedagogiken inte så stor möjlighet att påverka den undersökta skolans innehåll och arbetssätt.en
dc.language.isosween
dc.titleFörskoleklassens innehåll och arbetssätt – intention och fallstudieen
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record