Kärlekens många ansikten. Ett lärstilsprojekt vid en kommunal gymnasieskola, baserat på Dunn & Dunns Learning Style Model.
Abstract
Syfte och frågeformuleringar
Uppsatsens syfte är att undersöka om Dunn & Dunns Learning Style Model kan vara en metod som är skolutvecklande samt om modellen möjliggör att elever motiveras och engageras i sina gymnasiestudier.
Frågor:
- Ger arbete utifrån Dunn & Dunns Learning Style Model möjlighet till skolutveckling?
- Hur uppfattar eleverna lärstilsarbete, utifrån Dunn & Dunns Learning Style Model?
- Skapar modellen inlärningsmöjligheter, engagemang, förståelse och motivation?
Metod
Undersökningen är kvalitativ, där datainsamlingsmetoden består av öppna frågor i en enkät. Nittio elever besvarade enkäten. Genom systematiskt urval plockades därefter trettio enkäter ut och bildade den undersökningsgrupp som uppsatsens resultatdel bygger på. I resultatet behandlas och grupperas de åsikter som eleverna gett uttryck för.
Resultat
Resultatet av elevenkäten visar att arbete utifrån Dunn & Dunns lärstilsmetod är en möjlig väg för skolutveckling. Majoriteten av eleverna uttrycker att upplevelsebaserad inlärning/ lärstilsarbete skulle gynna deras motivation och öka förståelsen. Eleverna uttrycker också att arbetsmetoden skulle vara en möjlighet för bättre social kompetens genom att den gynnar samarbete och därmed också ökad sammanhållning i klassen. Den ökade medvetenheten om den egna personen har bidragit till att eleverna fått redskap att möta nya situationer, både vardagliga och inlärningssituationer. En del elever kände, redan då projektet startade, till sina bästa inlärningsstilar medan andra hade varit helt ovetande. De flesta elever uppger att de tyckte att projektet fångade sidor hos dem som de annars inte använde sig av.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009-03-30Author
Dyne, Ellinor
Keywords
skolutveckling
lärstilsarbete
engagemang
motivation
Language
swe