Visa enkel post

dc.contributor.authorJeppsson, Karin
dc.contributor.authorLeijonflycht, Johan
dc.date.accessioned2009-04-02T12:03:31Z
dc.date.available2009-04-02T12:03:31Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19745
dc.description.abstractTitel: Tankevända - En kvalitativ undersökning av estetiska läroprocessers möjligheter Författare: Karin Jeppsson, Johan Leijonflycht Termin och år: VT 2008 Kursansvarig institution: HDK Handledare: Tarja Häikiö Examinatorer: Bengt Lindgren och Anna Carlson Rapportnummer: VT08-6030-02 Nyckelord: estetiska läroprocesser, förhållningssätt, konstens metod, tankevända, lärande, kreativitet, helhet, den radikala estetiken, uttrycksformer, känslor, sinnen, osägbart, komplexitet Sammanfattning: Om vi vill lära oss om krig, anorexi eller mobbning så finns det en vetenskaplig och faktabaserad sida av detta. Men också en andra aspekt, som handlar om våra känslor, vår inlevelseförmåga och att kunna se saker ur andra människors perspektiv. Vi har undersökt begreppet estetiska läroprocesser för att vi tror att det är en metod som vi kan använda oss av i skolan för att arbeta med frågor som handlar om värderingar och demokrati, en viktig aspekt som läroplanen poängterar. Vi har dels gjort en litteraturstudie för att komma fram till en definition av begreppet och dels observerat ute på skolor som arbetar mycket med estetisk verksamhet för att se om det de gör stämmer överens med vår uppfattning av estetiska läroprocesser. Vi har också praktiserat estetiska läroprocesser själva genom att dessutom skapa en film, för att lära oss genom skapande. Detta ledde till en hermeneutisk effekt där våra ställningstaganden i filmen påverkade vår uppsats och vice versa. I våra observationer av skolor fann vi att lärares och framförallt rektorers medvetenhet påverkade kvalitén av estetiska läroprocesser på skolan. Vi anser att rektorers arbetssituation måste förändras så att rektorer har tid och resurser att ta det pedagogiska ansvar som de har i uppdrag att göra.en
dc.language.isosween
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningen
dc.subjectkonstens metoden
dc.subjecttankevändaen
dc.subjectestetiska läroprocesseren
dc.subjectförhållningssätten
dc.subjectden radikala estetikenen
dc.subjectuttrycksformeren
dc.subjectlärandeen
dc.subjectkreativiteten
dc.subjecthelheten
dc.subjectkomplexiteten
dc.subjectkänsloren
dc.subjectsinnenen
dc.subjectosägbarten
dc.titleTankevändaen
dc.typeTexten
dc.type.svepotheren


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post