• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Chick lit - Snart i var lärares hand?

Abstract
Syftet med denna uppsats är att jämföra chick lit-romanens grundintrig med intrigen i kärleksromanen, samt att undersöka vilken användningspotential chick lit kan ha i undervisningen. För att kunna besvara mitt syfte utgår jag ifrån följande frågeställningar: o Är det möjligt att applicera grundintrigen i kärleksromanen på chick lit? o Vilka egenskaper är framträdande hos kärleksromanens hjältinna samt hos chick lit-hjältinnan? o På vilket sätt skulle chick lit kunna användas i undervisningen? 8 Janice Radway: ”Kvinnor läser romantik. Om samspelet mellan text och kontext” i Hedman (1995) s. 284. 9 Se exempelvis Joanna Russ: ”Somebody’s Trying to Kill Me and I Think It’s My Husband. The Modern Gothic” ur Journal of Popular Culture (1973:1) s. 686 f. 10 Skolverket: Kursplaner för grundskolan (Västerås, 2002) s. 96. 3 1.1.1 Val av roman Den roman som får agera representant för chick lit-genren är Bridget Jones’s Diary (publicerad 1996) av Helen Fielding (f. 1958). Anledningen till att jag har valt just denna roman är dels på grund av dess anseende som chick lit-genrens moder, dels på grund av dess popularitet och spridning. Bridget Jones’s Diary har översatts till 30 olika språk och sålts i många miljoner exemplar. Trots att det är tio år sedan den kom ut på svenska (1998), lånas den fortfarande flitigt av ungdomar på biblioteken. Bridget Jones’s Diary har filmatiseras (2001), vilket ytterligare ökar dess publik, och även uppföljaren The Edge of Reason (1999) har blivit film (2004).
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URI
http://hdl.handle.net/2077/19755
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_19755_1.pdf (336.8Kb)
Date
2009
Author
Öberg, Jessica
Publication type
other
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV