Chick lit - Snart i var lärares hand?
Sammanfattning
Syftet med denna uppsats är att jämföra chick lit-romanens grundintrig med intrigen i
kärleksromanen, samt att undersöka vilken användningspotential chick lit kan ha i
undervisningen. För att kunna besvara mitt syfte utgår jag ifrån följande frågeställningar:
o Är det möjligt att applicera grundintrigen i kärleksromanen på chick lit?
o Vilka egenskaper är framträdande hos kärleksromanens hjältinna samt hos
chick lit-hjältinnan?
o På vilket sätt skulle chick lit kunna användas i undervisningen?
8 Janice Radway: ”Kvinnor läser romantik. Om samspelet mellan text och kontext” i Hedman (1995) s. 284.
9 Se exempelvis Joanna Russ: ”Somebody’s Trying to Kill Me and I Think It’s My Husband. The Modern
Gothic” ur Journal of Popular Culture (1973:1) s. 686 f.
10 Skolverket: Kursplaner för grundskolan (Västerås, 2002) s. 96.
3
1.1.1 Val av roman
Den roman som får agera representant för chick lit-genren är Bridget Jones’s Diary
(publicerad 1996) av Helen Fielding (f. 1958). Anledningen till att jag har valt just denna
roman är dels på grund av dess anseende som chick lit-genrens moder, dels på grund av dess
popularitet och spridning. Bridget Jones’s Diary har översatts till 30 olika språk och sålts i
många miljoner exemplar. Trots att det är tio år sedan den kom ut på svenska (1998), lånas
den fortfarande flitigt av ungdomar på biblioteken. Bridget Jones’s Diary har filmatiseras
(2001), vilket ytterligare ökar dess publik, och även uppföljaren The Edge of Reason (1999)
har blivit film (2004).
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Samlingar
Fil(er)
Datum
2009Författare
Öberg, Jessica
Publikationstyp
other
Språk
swe