Visa enkel post

dc.contributor.authorÖberg, Jessica
dc.date.accessioned2009-04-02T12:25:58Z
dc.date.available2009-04-02T12:25:58Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19755
dc.description.abstractSyftet med denna uppsats är att jämföra chick lit-romanens grundintrig med intrigen i kärleksromanen, samt att undersöka vilken användningspotential chick lit kan ha i undervisningen. För att kunna besvara mitt syfte utgår jag ifrån följande frågeställningar: o Är det möjligt att applicera grundintrigen i kärleksromanen på chick lit? o Vilka egenskaper är framträdande hos kärleksromanens hjältinna samt hos chick lit-hjältinnan? o På vilket sätt skulle chick lit kunna användas i undervisningen? 8 Janice Radway: ”Kvinnor läser romantik. Om samspelet mellan text och kontext” i Hedman (1995) s. 284. 9 Se exempelvis Joanna Russ: ”Somebody’s Trying to Kill Me and I Think It’s My Husband. The Modern Gothic” ur Journal of Popular Culture (1973:1) s. 686 f. 10 Skolverket: Kursplaner för grundskolan (Västerås, 2002) s. 96. 3 1.1.1 Val av roman Den roman som får agera representant för chick lit-genren är Bridget Jones’s Diary (publicerad 1996) av Helen Fielding (f. 1958). Anledningen till att jag har valt just denna roman är dels på grund av dess anseende som chick lit-genrens moder, dels på grund av dess popularitet och spridning. Bridget Jones’s Diary har översatts till 30 olika språk och sålts i många miljoner exemplar. Trots att det är tio år sedan den kom ut på svenska (1998), lånas den fortfarande flitigt av ungdomar på biblioteken. Bridget Jones’s Diary har filmatiseras (2001), vilket ytterligare ökar dess publik, och även uppföljaren The Edge of Reason (1999) har blivit film (2004).en
dc.language.isosween
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningen
dc.titleChick lit - Snart i var lärares hand?en
dc.typeTexten
dc.type.svepotheren


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post