• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Dyslexi och Populärlitteratur

Abstract
Ty den som har, han skall få, och det i överflöd, medan den som inte har, från honom skall tas också det han har.1 Att leva med ett dolt handikapp som dyslexi är tungt på många vis. Inte bara är det arbetsamt att ständigt möta text och vara beroende av att kunna läsa, tolka och förstå den utan vid varje misslyckande med detta sjunker självförtroendet. Min erfarenhet är att det, som dyslektiskt barn, är svårt att motivera sig själv till att ta itu med problematiken och arbeta med läsning och skrivning. Det är lättare att försöka undvika situationer som är svåra och istället hitta en genväg förbi hindret. Detta beteende leder i sin tur till att avståndet till en trivsam läsupplevelse ökar. Utan stöd från skolan finns risken för en ständigt nedåtgående spiral. Därför vill jag, med denna uppsats, påvisa en möjlig metod och ett relevant verktyg för att ge stöd åt elever vilka ännu inte har upplevt sann och äkta läsglädje. 1.1 Syfte, frågeställningar och hypotes Syftet med uppsatsen är att undersöka vilka pedagogiska och teoretiska argument det finns för att elever med läs- och skrivsvårigheter av dyslektisk art bör eller ej bör läsa populärlitteratur som en del av skolarbetet. Frågeställningar är: • Är det försvarbart att elever med dyslexi läser populärlitteratur som hjälpmedel för att öka läslust och läsglädje? • Finns det möjlighet till läsutveckling med hjälp av populärlitteraturen och vilka är argumenten för och emot detta?
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URI
http://hdl.handle.net/2077/19758
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_19758_1.pdf (88.41Kb)
Date
2009
Author
Nygren, Anna
Publication type
other
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV