• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Dealing with the past, facing the future

Abstract
Titel: Dealing with the past, facing the future; a study of reconciliation in the subject of history in South African schools. Författare: Madelene Karlsson & Paula Arvidsson Termin och år: HT-08 Kursansvarig institution: Institutionen för historiska studier Handledare: Laila Nielsen Examinator: Kenneth Nyberg & Lennart K. Persson Rapportnummer: HT08-1040-18-I Nyckelord: Försoningsprocess, post-apartheid, Sydafrika, utbildning Syftet med undersökningen har varit att förstå en del av den försoningsprocess som Sydafrika genomgått sedan slutet för apartheidpolitiken 1994. Vi har tittat på hur försoningspolitiken är tolkad av den sydafrikanska skolan med fokus på historieämnet. Vi har undersökt styrdokument, National Curriculum Statement (NCS), Manifesto on Values; Education and Democracy, granskat läroböcker samt intervjuat tre lärare i olika skolor i Port Elizabeth för att få svar på frågorna: - Hur återspeglas och formuleras regeringens försoningspolitik i styrdokument för historieundervisningen? - På vilket sätt följs styrdokumentens riktlinjer gällande försoningsprocessen i historieämnets läroböcker? - På vilket sätt implementerar skolorna regeringens intentioner för försoning gällande de mångkulturella eleverna? Vi har gjort en textanalys av de båda styrdokumenten för att få reda på regeringens intentioner om hur försoningspolitik är menad att implementeras i historieundervisningen och hur försoningsprocessen är menad att läras ut. Vi har även gjort en textanalys av de sju historieböcker som finns tillgängliga för lärare i Sydafrika under den aktuella tiden för undersökningen. För intervjuer med de tre lärarna är urvalet baserade på skolavgifter vilket automatiskt lett till att det blivit en skola med majoriteten svarta elever med låg skolavgift och en före detta vit skola med hög skolavgift. Den tredje skolan räknas till en färgad och ligger kostnadsmässigt emellan de tidigare nämnda skolorna. Resultatet visar att NCS och Manifesto vill att eleverna ska ha kunskap om sitt förflutna och att försoning är en väg för att nå ett enat Sydafrika. Läroböckerna följer styrdokumenten men skillnader finns och visar att vissa av dem är mer angelägna om att eleverna tänker kritiskt än andra. Lärarna i skolorna med lägst avgift tycker inte att NCS fungerar särskilt bra eftersom det kräver att eleverna läser mycket själva och får hjälp hemifrån, vilket de inte får. Att få lära sig om hur ett land med en komplicerad och så nära i tiden historia som Sydafrika har och undervisar sina elever om är lärorikt. En direkt kontakt med skolan i Sydafrika har gett oss en förståelse för de problem som landet har och fått oss att uppskatta den förhållandevis enkla historien som vi i Sverige speglas av idag.
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URI
http://hdl.handle.net/2077/19762
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_19762_1.pdf (721.6Kb)
Date
2009
Author
Arvidsson, Paula
Karlsson, Madelene
Keywords
Sydafrika
utbildning
Försoningsprocess
post-apartheid
Publication type
other
Language
eng
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV