Bildämnets självbild- en undersökning av vilken roll bildämnet spelar i historien och idag.
Sammanfattning
Sammanfattning:
Är bildämnet kunskap? Kan elever få insikter som behövs för att förstå världen de lever i genom bildämnet? Det är
frågor vi ställde oss då vi ville undersöka bildämnets självbild med diskursanalytiska teorier och metoder. Orsaken
var hur betydelse kring bildämnet som lägre stående kunskap, än teoretiska ämnen, skapas av exempelvis politiker.
Vad beror detta på? Vi undrade därför vilka roller bildämnet har spelat historiskt och vilken betydelse dessa roller
kan ha för bildämnets identitet i skolan idag? Vi undrade även hur bildlärare talar om sitt ämne numer och vilka
konsekvenser det kan få för bildämnets relevans i skolan?
För att besvara våra frågor studerade vi historiska resonemang om bildämnet och intervjuade bildlärare och
bildlärarutbildare. Från Gunnar Åsén (006) tog vi generella beskrivningar av bildämnet som avbildning, som
uttrycksmedel och som kommunikationsmedel och skapade diskurser. Vi analyserade sedan våra informanters svar
utifrån ovanstående tre diskurser om bildämnet. Vi bildade även en fjärde kategori som vi inte räknade som en
diskurs i vår analys. Det är snarare ord och meningar våra informanter verkade se som omständigheter som försvårar
diskursbyte inom bildläraryrket.
Diskursen om bildämnet som kommunikationsmedel verkar dominerande i forskarvärlden, men mindre utbredd
bland våra informanter. Vi säger inte att någon av diskurserna ska bort i skolan, utan förändras, medvetandegöras
och anpassas till dagens visuella samhälle som verkar kräva bildtolkande förmåga. Istället för fokus på tekniker och
görande måste bildlärare sätta upp syfte och mål med sin undervisning. Kursplanerna bör av samma skäl förändras.
Bildlärare behöver fylla sitt ämne med betydelser som är utmanande och självsäkra. På så sätt kan bildämnet bli
relevant för eleverna då det närmar sig det övriga samhället. Bildämnet kan bli det demokratiska ämne det har
potential att bli. Fler elever får chansen att finna sin unika egenart genom att pröva olika alternativ med konstens
hjälp.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2009Författare
Jansson, Josefin
Emanuelsson, Ida
Nyckelord
Bildämnet som avbildning
uttrycksmedel och
Språk
sv