Förskoleklassen - en bro mellan förskola och skola?
Sammanfattning
Sammanfattning:
Syftet med vår rapport är att undersöka om förskoleklassen verkligen fungerar som den bro mellan förskola och
skola som den var tänkt att vara och ifall den är så viktig att den borde bli obligatorisk. Den viktigaste frågan att
besvara blir därför vilken verksamhet, av förskolan eller skolan, som påverkar förskoleklassen mest och varför?
Utifrån dessa tankar har vi genom litteraturstudier, intervjuer och observationer försökt ta reda på hur
pedagogerna ser på sitt eget arbete, samt hur tidigare forskare uppfattat situationen.
Det vi kom fram till var att förskoleklassen påverkas i ganska hög grad av skolans arbetssätt eftersom det är där
den är belägen, men samtidigt så finns det många tankar från pedagogernas sida att försöka använda sig av
förskolans förhållningssätt gentemot eleverna. Även förskolans syn på kunskap och hur man lär verkar finnas i
förskoleklassen och pedagogerna tror inte att arbetssätten hade förändrats om verksamheten varit belägen i en
förskola istället. Det finns en tydlig önskan från pedagogerna om att förskoleklassen ska bli obligatorisk i sin
nuvarande form, eftersom de sexåringar som inte går i förskoleklass anses missa så mycket inför förstaklass. Det
verkar ändå som att förskoleklassen i ganska hög grad uppfyller sin funktion som bro mellan förskolan och
skolan eftersom eleverna får tränas i skolans kultur samtidigt som de får ha kvar en del av tryggheten de känner
igen från förskolan.
Det viktigaste som framkommer i denna rapport är att förskoleklassen fungerar som en bra verksamhet, både för
elever och pedagoger, men det som kanske skulle behöva utvecklas ytterligare är att försöka förmedla förskolans
arbetssätt in i skolans tidigare år också och inte bara hålla kvar dem i förskoleklassen. Där ligger nästa steg för
oss som blivande pedagoger att arbeta vidare för att ge eleverna ett livslångt och lustfyllt lärande.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2009Författare
Marmin, Lina
Söderholm, Isabell
Nyckelord
Förskoleklass
influenser
arbetssätt
fysisk milj
Språk
sv