• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Språket + ämnet = sant. En studie om språkutvecklande ämnesundervisning

Abstract
Sammanfattning: Syfte Vårt syfte är att undersöka i vilken mån lärare på en skola med stor andel flerspråkiga elever arbetar språkutvecklande i ämnesundervisningen. Vi har utgått från följande frågeställningar: • Planerar lärarna sin ämnesundervisning utifrån ett språkutvecklingsperspektiv? • Vilket inflöde och utflöde får eleverna? • Hur ser klassrumsinteraktionen ut? • Anknyts undervisningen till elevernas erfarenheter och förkunskaper? På vilket sätt? • Kontextualiseras ämnesinnehållet? Hur? • Hur arbetar lärarna för att lära eleverna nya ord och begrepp? • Erbjuds eleverna stöttning? Hur? Metod Vi har genomfört en kvalitativ undersökning där vi har använt oss av observationer och en intervju. Vi har observerat fem ämneslektioner i två 4-5:or och intervjuat en av de ansvariga lärarna för dessa klasser. Vi har också tagit del av en planering för ett tema som två av de observerade lektionerna ingick i. Resultat Vi har sett prov på olika språkutvecklande företeelser i undervisningen, men också sådant som vi menar skulle kunna utvecklas så att den blir mer språkutvecklande. Lärarna planerar inte ämnesundervisningen utifrån ett språkutvecklingsperspektiv. Det inflöde och utflöde eleverna får möjlighet till gäller främst talat språk. När det gäller klassrumsinteraktionen har vi sett sådant som är positivt för elevernas språkutveckling, men också sådant som vi anser kan förbättras. Under vissa lektioner ställs många öppna frågor och eleverna får tillfälle att utveckla sina tankegångar bland annat genom att de får följdfrågor på sina svar. På andra lektioner ställs till största delen slutna frågor och eleverna får färre möjligheter att utveckla sina 1
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/19909
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_19909_1.pdf (174.2Kb)
Date
2009
Author
Carlsson, Emma
Larsson, Lina
Keywords
språkutvecklande ämnesundervisning
integrering av
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV