Språket + ämnet = sant. En studie om språkutvecklande ämnesundervisning
Sammanfattning
Sammanfattning:
Syfte
Vårt syfte är att undersöka i vilken mån lärare på en skola med stor andel flerspråkiga elever arbetar
språkutvecklande i ämnesundervisningen. Vi har utgått från följande frågeställningar:
• Planerar lärarna sin ämnesundervisning utifrån ett språkutvecklingsperspektiv?
• Vilket inflöde och utflöde får eleverna?
• Hur ser klassrumsinteraktionen ut?
• Anknyts undervisningen till elevernas erfarenheter och förkunskaper? På vilket sätt?
• Kontextualiseras ämnesinnehållet? Hur?
• Hur arbetar lärarna för att lära eleverna nya ord och begrepp?
• Erbjuds eleverna stöttning? Hur?
Metod
Vi har genomfört en kvalitativ undersökning där vi har använt oss av observationer och en intervju. Vi har
observerat fem ämneslektioner i två 4-5:or och intervjuat en av de ansvariga lärarna för dessa klasser. Vi
har också tagit del av en planering för ett tema som två av de observerade lektionerna ingick i.
Resultat
Vi har sett prov på olika språkutvecklande företeelser i undervisningen, men också sådant som vi menar
skulle kunna utvecklas så att den blir mer språkutvecklande. Lärarna planerar inte ämnesundervisningen
utifrån ett språkutvecklingsperspektiv. Det inflöde och utflöde eleverna får möjlighet till gäller främst talat
språk. När det gäller klassrumsinteraktionen har vi sett sådant som är positivt för elevernas språkutveckling,
men också sådant som vi anser kan förbättras. Under vissa lektioner ställs många öppna frågor och eleverna
får tillfälle att utveckla sina tankegångar bland annat genom att de får följdfrågor på sina svar. På andra
lektioner ställs till största delen slutna frågor och eleverna får färre möjligheter att utveckla sina
1
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2009Författare
Carlsson, Emma
Larsson, Lina
Nyckelord
språkutvecklande ämnesundervisning
integrering av
Språk
sv