Show simple item record

dc.contributor.authorCarlsson, Emmasv
dc.contributor.authorLarsson, Linasv
dc.date.accessioned2009-04-08T10:30:21Z
dc.date.available2009-04-08T10:30:21Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19909
dc.description.abstractSammanfattning: Syfte Vårt syfte är att undersöka i vilken mån lärare på en skola med stor andel flerspråkiga elever arbetar språkutvecklande i ämnesundervisningen. Vi har utgått från följande frågeställningar: • Planerar lärarna sin ämnesundervisning utifrån ett språkutvecklingsperspektiv? • Vilket inflöde och utflöde får eleverna? • Hur ser klassrumsinteraktionen ut? • Anknyts undervisningen till elevernas erfarenheter och förkunskaper? På vilket sätt? • Kontextualiseras ämnesinnehållet? Hur? • Hur arbetar lärarna för att lära eleverna nya ord och begrepp? • Erbjuds eleverna stöttning? Hur? Metod Vi har genomfört en kvalitativ undersökning där vi har använt oss av observationer och en intervju. Vi har observerat fem ämneslektioner i två 4-5:or och intervjuat en av de ansvariga lärarna för dessa klasser. Vi har också tagit del av en planering för ett tema som två av de observerade lektionerna ingick i. Resultat Vi har sett prov på olika språkutvecklande företeelser i undervisningen, men också sådant som vi menar skulle kunna utvecklas så att den blir mer språkutvecklande. Lärarna planerar inte ämnesundervisningen utifrån ett språkutvecklingsperspektiv. Det inflöde och utflöde eleverna får möjlighet till gäller främst talat språk. När det gäller klassrumsinteraktionen har vi sett sådant som är positivt för elevernas språkutveckling, men också sådant som vi anser kan förbättras. Under vissa lektioner ställs många öppna frågor och eleverna får tillfälle att utveckla sina tankegångar bland annat genom att de får följdfrågor på sina svar. På andra lektioner ställs till största delen slutna frågor och eleverna får färre möjligheter att utveckla sina 1sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectspråkutvecklande ämnesundervisningsv
dc.subjectintegrering avsv
dc.titleSpråket + ämnet = sant. En studie om språkutvecklande ämnesundervisningsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record