Finns ett mångkulturellt förhållningssätt i en etniskt homogen skola? - En undersökning om monokulturalitet i svensk skola.
Sammanfattning
Syftet med denna uppsats är att undersöka om en skola i en etniskt homogen svensk
kranskommun till Göteborg, arbetar och undervisar ur ett mångkulturellt/interkulturellt
perspektiv.
Uppsatsen bygger på en fallstudie med kvalitativa intervjuer och observationer med en rektor
och två pedagoger. Vi gör en fallstudie eftersom vi undersöker företeelsen av en eventuell
mångkulturell undervisning, vid ett enstaka tillfälle på en specifik skola.
Vi har valt att fördjupa oss inom detta område då vi anser att avsaknaden av kunskap inom
mångkulturell/interkulturell undervisning är stor i de etniskt homogena skolorna.
Eftersom vi anser att den obligatoriska skolan förändas med tiden borde lärarutbildningen
ligga steget före och diskutera mång- och monokulturalism och även vad
mångkulturell/interkulturell pedagogik är, i större utsträckning än vad som sker idag.
Resultatet visar pedagogernas och rektorns förhållningssätt och tankar kring mångkulturalitet
och mångkulturell/ interkulturell undervisning. Arbetet belyser den monokulturella normen i
en etniskt homogen svensk skola.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2009Författare
Lidholm, Charlotte
Wallentin, Katarina
Nyckelord
MÃ¥ngkultur
interkulturell pedagogik
etniskt hom
Språk
sv