Att öppna dörrar, om SFI och integration
Sammanfattning
Det här är ett examensarbete om Svenska för invandrare (SFI) och integration. Vi vill med vårt examensarbete
undersöka vad nuvarande SFI-deltagare med tidigare akademisk erfarenhet har för förväntningar på utbildningen
och vad de hoppas den ska ge. Syftet är också att upptäcka vad före detta SFI-deltagare med tidigare akademisk
erfarenhet har för syn på utbildningen i efterhand. Dessutom vill vi veta vilka attityder de har till integration och hur
de tycker att invandrare respektive samhälle bör agera för att bäst åstadkomma integration.
Frågorna vi ställer oss är: Vilka förväntningar har SFI-studenter med akademisk bakgrund på utbildningen
och hur anser före-detta studenter att dessa förväntningar infrias? Vilka attityder har SFI-studenter med akademisk
bakgrund till integration och till hur integration skall uppnås? Och: Vad har detta för betydelse för SFI-utbildningen?
Den teoretiska bakgrunden om integration och SFI säger oss att SFI-ämnet borde styras i högre grad av
elevernas behov och att integration kräver insatser från både individer och samhälle.
Vårt tillvägagångssätt har varit att genomföra samtalsintervjuer med elever och lärare; två tidigare
deltagare, två nuvarande deltagare och en lärare. Vi analyserade intervjuerna med hjälp av kartläggningsmetod,
idealtypsmetod och väsensmetod, och hittade två kategorier bland eleverna; Jobbsökare och Språkstudenter.
Jobbsökare är de som helst av allt vill ha ett arbete genom SFI. Språkstudenter är de som fokuserar på språkinlärning
i första hand. Väsensanalysen visade att alla våra respondenter tycker att svenska språket har en stor betydelse för
integration.
Vi har kommit fram till att deltagande i samhället, både genom arbete och språklig interaktion, är något
eftersträvansvärt hos SFI-undervisningens deltagare. Att hjälpa dem i deras strävan framstår därför som en god
strategi. Om både individen och samhället har ett ansvar för integrationen så är samhällets ansvar att öppna dörrar.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2009Författare
Zohrevand, Ehsan
Karlsson, Pontus
Nyckelord
Svenska för invandrare
SFI
integration
assimil
Språk
sv