Elevstyrets påverkan på gymnasieelevers lärandemiljö - en fallstudie på Ale gymnasium.
Abstract
Under åren 1997-006 genomförde ett 40-tal gymnasieskolor, däribland Ale gymnasium, en
försöksverksamhet med elevmajoritet i skolornas lokala styrelse. Den nuvarande regeringen
valde att inte förlänga tiden för försöksverksamheten. Genom en fallstudie ämnar denna studie
att utifrån ett sociokulturellt perspektiv undersöka hur elevstyret på Ale gymnasium
påverkade lärandemiljön för elever. Data kommer att samlas in i form av intervjuer från
elever, rektor och lärare som fanns på Ale gymnasium under perioden med elevstyre. Under
elevstyrets påverkan fick de redan aktivt engagerade eleverna en mer gynnsam lärandemiljö,
men övriga elever påverkades ej nämnvärt. Studien ger en insikt i hur elevstyret påverkar
elevernas lärandemiljö, vilket har en stor betydelse för lärare inom gymnasieskolan.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009Author
Adelbratt, Sonja
Jedenius, Alexander
Keywords
Elevstyre
demokrati
Ale gymnasium
sociokulturel
Language
sv