• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Elevstyrets påverkan på gymnasieelevers lärandemiljö - en fallstudie på Ale gymnasium.

Sammanfattning
Under åren 1997-006 genomförde ett 40-tal gymnasieskolor, däribland Ale gymnasium, en försöksverksamhet med elevmajoritet i skolornas lokala styrelse. Den nuvarande regeringen valde att inte förlänga tiden för försöksverksamheten. Genom en fallstudie ämnar denna studie att utifrån ett sociokulturellt perspektiv undersöka hur elevstyret på Ale gymnasium påverkade lärandemiljön för elever. Data kommer att samlas in i form av intervjuer från elever, rektor och lärare som fanns på Ale gymnasium under perioden med elevstyre. Under elevstyrets påverkan fick de redan aktivt engagerade eleverna en mer gynnsam lärandemiljö, men övriga elever påverkades ej nämnvärt. Studien ger en insikt i hur elevstyret påverkar elevernas lärandemiljö, vilket har en stor betydelse för lärare inom gymnasieskolan.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/19933
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_19933_1.pdf (124.3Kb)
Datum
2009
Författare
Adelbratt, Sonja
Jedenius, Alexander
Nyckelord
Elevstyre
demokrati
Ale gymnasium
sociokulturel
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV