Show simple item record

dc.contributor.authorAdelbratt, Sonjasv
dc.contributor.authorJedenius, Alexandersv
dc.date.accessioned2009-04-08T10:30:47Z
dc.date.available2009-04-08T10:30:47Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19933
dc.description.abstractUnder åren 1997-006 genomförde ett 40-tal gymnasieskolor, däribland Ale gymnasium, en försöksverksamhet med elevmajoritet i skolornas lokala styrelse. Den nuvarande regeringen valde att inte förlänga tiden för försöksverksamheten. Genom en fallstudie ämnar denna studie att utifrån ett sociokulturellt perspektiv undersöka hur elevstyret på Ale gymnasium påverkade lärandemiljön för elever. Data kommer att samlas in i form av intervjuer från elever, rektor och lärare som fanns på Ale gymnasium under perioden med elevstyre. Under elevstyrets påverkan fick de redan aktivt engagerade eleverna en mer gynnsam lärandemiljö, men övriga elever påverkades ej nämnvärt. Studien ger en insikt i hur elevstyret påverkar elevernas lärandemiljö, vilket har en stor betydelse för lärare inom gymnasieskolan.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectElevstyresv
dc.subjectdemokratisv
dc.subjectAle gymnasiumsv
dc.subjectsociokulturelsv
dc.titleElevstyrets påverkan på gymnasieelevers lärandemiljö - en fallstudie på Ale gymnasium.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record