• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Föräldrasamverkan - Vill, Kan och Förstår föräldrar och pedagoger hur föräldrasamverkan i förskolan är tänkt att fungera enligt läroplanen?

Sammanfattning
Syftet med studien är att med hjälp av enkäter undersöka om läroplanstexten angående föräldrasamverkan implementerats i förskolan. Vi utgår från frågorna kan, vill och förstå från implementeringsteorin. Där vi tittar på föräldrars och pedagogers förståelse för läroplanstexten, vilken vilja det finns från båda parter att ha en fungerande föräldrasamverkan samt vilken kunskap, tid och möjlighet parterna har att genomför föräldrasamverkan enligt lpfö 98. Vårt resultat visar att viljan finns hos båda aktörerna men vi har sett en brist i informationsflödet, som bidrar till att föräldrarna inte alltid förstår sin roll i föräldrasamverkan. Vi har också sett att det saknas rutiner och forum för när var och hur man ska bedriva föräldrasamverkan. Detta i sin tur gör att föräldrarna inte alltid kan genomföra föräldrasamverkan enligt läroplanstexten. Vårt resultat har vi jämfört med tidigare forskning som behandlat samma ämne. När vi som pedagoger ska utgå från varje barn är det viktigt att ha en fungerande föräldrasamverkan för att få en helhetsbild av barnet och dess omvärld. Vidare är det viktigt att vi visar respekt för föräldrars kunskap om sitt barn. Föräldrasamverkan är bara en del av pusslet som är vårt uppdrag enligt läroplanen.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/19938
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_19938_1.pdf (641.8Kb)
Datum
2009
Författare
Hvit, Charlotta
Melkstam, Johanna
Nyckelord
föräldrasamverkan
förskolan
läroplan
implemente
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV