Föräldrasamverkan - Vill, Kan och Förstår föräldrar och pedagoger hur föräldrasamverkan i förskolan är tänkt att fungera enligt läroplanen?
Sammanfattning
Syftet med studien är att med hjälp av enkäter undersöka om läroplanstexten angående föräldrasamverkan
implementerats i förskolan. Vi utgår från frågorna kan, vill och förstå från implementeringsteorin. Där vi tittar på
föräldrars och pedagogers förståelse för läroplanstexten, vilken vilja det finns från båda parter att ha en
fungerande föräldrasamverkan samt vilken kunskap, tid och möjlighet parterna har att genomför
föräldrasamverkan enligt lpfö 98. Vårt resultat visar att viljan finns hos båda aktörerna men vi har sett en brist i
informationsflödet, som bidrar till att föräldrarna inte alltid förstår sin roll i föräldrasamverkan. Vi har också sett
att det saknas rutiner och forum för när var och hur man ska bedriva föräldrasamverkan. Detta i sin tur gör att
föräldrarna inte alltid kan genomföra föräldrasamverkan enligt läroplanstexten. Vårt resultat har vi jämfört med
tidigare forskning som behandlat samma ämne. När vi som pedagoger ska utgå från varje barn är det viktigt att
ha en fungerande föräldrasamverkan för att få en helhetsbild av barnet och dess omvärld. Vidare är det viktigt att
vi visar respekt för föräldrars kunskap om sitt barn. Föräldrasamverkan är bara en del av pusslet som är vårt
uppdrag enligt läroplanen.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2009Författare
Hvit, Charlotta
Melkstam, Johanna
Nyckelord
föräldrasamverkan
förskolan
läroplan
implemente
Språk
sv