• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Läsare görs av läsare" - En kvalitativ intervjustudie om föräldrars läsning tillsammans med sina barn.

Abstract
Syfte och huvudfråga Vårt övergripande syfte är att undersöka föräldrars tankar och avsikter med att läsa tillsammans med sina barn. Vi vill också undersöka barns upplevelser av skönlitterär läsning tillsammans med föräldrar och om det finns eventuella samband mellan föräldrars skönlitterära läsvanor och läsning tillsammans med barn. Vår huvudfråga är varför föräldrar läser skönlitteratur tillsammans med sina barn. Metod och material Vi har valt att använda oss av intervjuer för att samla in vårt empiriska material. Detta för att på ett bra sätt kunna ta del av respondenternas egna tankar och upplevelser kring skönlitterär läsning. Vi har valt att intervjua fem föräldrar som läser tillsammans med sina barn. Vi har även valt att intervjua deras barn för att ta del av deras upplevelser kring läsningen. Resultat Resultatet i vår undersökning visar sex olika perspektiv på föräldrars skönlitterära läsning tillsammans med sina barn. Perspektiven kan även kopplas till barnens positiva upplevelser av den gemensamma läsningen. De sex perspektiven är: Gemenskapen med barnen, att föra lästraditioner vidare, att vidga barnens omvärld, att bidra till barnens identitetsutveckling och språkutveckling och att skapa en rik litterär hemmiljö. Betydelse för läraryrket Vi har genom denna studie fått insikter om föräldrars högläsning tillsammans med sina barn. Vi menar att delaktiga föräldrar i barns tidiga möte med skönlitteratur spelar en viktig roll för barnens kommande läsinlärning och läsutveckling. Vi tror att vår undersökning kan bidra till ett ökat samarbete mellan hemmet och skolan och att ett sådant samarbete kan leda till att utveckla det pedagogiska arbetet.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/19956
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_19956_1.pdf (383.2Kb)
Date
2009
Author
Lövhammer, Caroline
Berntsson, Anna
Keywords
Skönlitteratur
Högläsning
Föräldrars delaktighet
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV