"Läsare görs av läsare" - En kvalitativ intervjustudie om föräldrars läsning tillsammans med sina barn.
Abstract
Syfte och huvudfråga
Vårt övergripande syfte är att undersöka föräldrars tankar och avsikter med att läsa tillsammans med sina barn.
Vi vill också undersöka barns upplevelser av skönlitterär läsning tillsammans med föräldrar och om det finns
eventuella samband mellan föräldrars skönlitterära läsvanor och läsning tillsammans med barn. Vår huvudfråga
är varför föräldrar läser skönlitteratur tillsammans med sina barn.
Metod och material
Vi har valt att använda oss av intervjuer för att samla in vårt empiriska material. Detta för att på ett bra sätt
kunna ta del av respondenternas egna tankar och upplevelser kring skönlitterär läsning. Vi har valt att intervjua
fem föräldrar som läser tillsammans med sina barn. Vi har även valt att intervjua deras barn för att ta del av deras
upplevelser kring läsningen.
Resultat
Resultatet i vår undersökning visar sex olika perspektiv på föräldrars skönlitterära läsning tillsammans med sina
barn. Perspektiven kan även kopplas till barnens positiva upplevelser av den gemensamma läsningen. De sex
perspektiven är: Gemenskapen med barnen, att föra lästraditioner vidare, att vidga barnens omvärld, att bidra till
barnens identitetsutveckling och språkutveckling och att skapa en rik litterär hemmiljö.
Betydelse för läraryrket
Vi har genom denna studie fått insikter om föräldrars högläsning tillsammans med sina barn. Vi menar att
delaktiga föräldrar i barns tidiga möte med skönlitteratur spelar en viktig roll för barnens kommande läsinlärning
och läsutveckling. Vi tror att vår undersökning kan bidra till ett ökat samarbete mellan hemmet och skolan och
att ett sådant samarbete kan leda till att utveckla det pedagogiska arbetet.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009Author
Lövhammer, Caroline
Berntsson, Anna
Keywords
Skönlitteratur
Högläsning
Föräldrars delaktighet
Language
sv