Uppmanar läromedel lärare och elever att kommunicera matematik? - en läromedelsanalys för årskurs 3
Sammanfattning
Sammanfattning
Syftet med examensarbetet var att göra en analys av fyra läroböcker med tillhörande lärarhandledning i
matematik för årskurs 3. Vi ville undersöka hur innehållet i matematiska läromedel förhåller sig till att låta lärare
och elev kommunicera matematik utifrån ett matematiskt register inom de fyra grundläggande räknesätten. Våra
frågeställningar var:
• Vad säger tidigare forskning om vikten av att i matematikundervisning förhålla sig språkligt utifrån
matematiska ord och begrepp?
• Vad säger tidigare forskning om läromedels roll i matematikundervisningen?
• Hur ser innehållet i läroböcker med tillhörande lärarhandledning ut språkligt utifrån matematiska ord
och begrepp och hur förhåller de sig till det matematiska undervisningsspråket?
Vi har tagit del av tidigare forskning som kändes relevant för vårt examensarbetes syfte samt för att kunna svara
på våra frågeställningar. Utifrån den litteratur vi har tagit del av kunde vi utforma ett analysinstrument med
kriterier. För att vår analys skulle vara så tillförlitlig och relevant som möjligt valde vi att först göra en
pilotstudie på en lärobok och tillhörande lärarhandledning. När kriterierna var fastställda genomförde vi vår
huvudanalys på fyra läromedel.
Efter att vår läromedelsanalys var genomförd konstaterade vi att läromedlen inbjuder till en kommunikativ
undervisning. Läroboken med tillhörande lärarhandledning kompletterar varandra och visar upp ett varierande
undervisningsspråk med ett visst matematiskt register. Vi har också utifrån vår analys kunnat konstatera att
undervisningen inte endast kan bestå av att eleverna arbetar enskilt med sina läroböcker. Vi har kommit fram till
att lärarhandledningen är viktig för att matematikundervisningen ska få en så varierad undervisning som möjligt.
Vår tolkning är således att läromedelförlagens syn på lärarrollen är att läraren ska ha en aktiv roll i
undervisningen.
Läraren ska enligt oss ta en aktiv lärande roll som uppmanar eleverna att kommunicera matematik på ett
varierande sätt innehållande ett matematiskt register. Enligt vårt analysresultat är detta möjligt av den
handledning som läraren får av lärarhandledningen.
1
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2009Författare
Ahlquist, Elisabeth
Karlsson, Jennie
Nyckelord
Matematiskt undervisningsspråk
matematiskt regist
Språk
sv