• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Förskoleklassen - det bästa ur två världar eller ett ingenmansland?

Abstract
Bakgrund Förskoleklassen infördes 1998 som en egen skolform. Förskoleklassen är frivillig för barnet men kommunen är skyldiga att erbjuda plats för barnet i skolan när det fyllt sex år. Syftet med reformen var att förskoleverksamheten och grundskolan skulle samarbeta för att få en bättre kvalité i verksamheterna samt få in förskolepedagogiken i skolans värld. SyfteUndersökningen syftar till att nå en djupare förståelse om förskoleklassen är en inkörsport till första klass. Syftet är också att titta på hur pedagogerna arbetar för att förbereda barnen i läs- och skrivinlärning, matematik samt socialt samspel. Uppsatsens syfte leder därför till följande frågeställningar: Hur arbetar pedagogerna medvetet för att förskoleklassen ska bli en inkörsport till första klass? Hur arbetar pedagogerna för att förbereda barnen i läs- och skrivinlärning, matematik samt socialt samspel? Hur är leken basen för förskoleklassens arbetssätt? = MetodSom undersökningsmetod har vi valt att genomföra kvalitativa intervjuer med pedagoger som är verksamma i förskoleklass. Vi har intervjuat sex pedagoger som är verksamma i fyra olika förskoleklasser, varav en av förskoleklasserna är integrerad med första klass. Resultat== f= î™ê= ëíìÇáÉ= Ü~ê= îá= âçããáí= Ñê~ã= íáää= ~íí= éÉÇ~ÖçÖÉêå~ë= ~êÄÉíëë®íí= î~êáÉê~ê= å®ê= ÇÉ= ìíÑ∏ê= éÉÇ~ÖçÖáëâí= ~êÄÉíÉ=á=Ñ∏êëâçäÉâä~ëëÉåK= p~ãíäáÖ~=éÉÇ~ÖçÖÉê=~åëÉê=~íí=äÉâÉå=®ê=îáâíáÖ=çÅÜ= ~íí= ÇÉí= áåíÉ= Ñ™ê= Ääá= Ñ∏ê= ëâçääáâíK= ^íí= ÇÉå= íáÇáÖ~= ä®ëJ= çÅÜ= ëâêáîáåä®êåáåÖÉå= çÅÜ= ã~íÉã~íáâÉå=®ê=Éíí=îáâíáÖí=áåëä~Ö=á=îÉêâë~ãÜÉíÉå=~åëÉê=éÉÇ~ÖçÖÉêå~K=aÉ=~åî®åÇÉê=ëáÖ= ~î=çäáâ~=ã~íÉêá~äI=ÇÉ=í~ê=ÜÉäí=ÉåâÉäí=ÇÉí=ëçã=ÇÉ=íóÅâÉê=®ê=ÇÉí=Ä®ëí~=áÑê™å=çäáâ~=ãÉíçÇÉêK= jÉíçÇÉê= ëçã= éÉÇ~ÖçÖÉêå~= å®ãåÉê= ®ê= qêìääÉI= _çêåÜçäãI= cçåçãáñI= c∏êëí~= äàìÇÉíI= cäÉñã~íÉêá~äÉíI=píçêÄçâÉå=ë~ãí=mêáÅâÄçâÉåK= = O= =
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/19985
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_19985_1.pdf (373.7Kb)
Date
2009
Author
Gunnesson, Susanne
Magnusson, Cecilia
Keywords
Förskoleklassen
uppdrag
inkörsport/ingenmansla
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV