Show simple item record

dc.contributor.authorNilsson, Idasv
dc.contributor.authorWalter, Ewasv
dc.date.accessioned2009-04-08T10:31:46Z
dc.date.available2009-04-08T10:31:46Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19986
dc.description.abstractSammanfattning: Examensarbetet fokuserar på samlingens innebörd och den fria lekens betydelse som strukturella val i förskolans pedagogiska verksamhet. Vidare problematiseras här lärandets objekt, olika barnsyn samt vikten av ett yrkesspråk. Examensarbetet syftar till att öka vår förståelse och pedagogiska medvetenhet inför vår kommande yrkesroll samt belysa konsekvenser av pedagogers val av samling eller fri lek som pedagogiskt och didaktiskt verktyg samt deras förmåga att kommunicera dessa. Arbetet grundar sig på en kvalitativ intervjustudie med fyra pedagoger i kombination med studier av litteratur, forskning samt aktuellt styrdokument för att nå förståelse utifrån våra syften. Resultatet har visat på pedagogernas olika sätt att strukturera sina verksamheter. Pedagogernas tankar berör bland annat den sociokulturella teorin men påverkas även av pedagogernas skilda bakgrund. Vidare har resultatet visat på läraryrkets komplexitet och gett oss värdefull insikt i hur olika val kan tänkas påverka såväl barn som pedagoger i verksamheterna. Examensarbetet har betydelse för att visa på olika tillvägagångssätt för att följa de strävansmål som finns uppsatta i Läroplanen för förskolan (Lpfö98). Verksamheternas struktur kan se olika ut men pedagogernas strävan är den samma, att skapa så goda förutsättningar för lärande som möjligt.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectBarnsynsv
dc.subjectFri leksv
dc.subjectFörskolan som skolförberedandesv
dc.titleSamling och fri lek samt kommunikativ förmåga som pedagogiska verktyg i förskolan - en intervjustudie med fyra pedagogersv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record