Visa enkel post

dc.contributor.authorKlarker, Malinsv
dc.contributor.authorNelander, Anettesv
dc.date.accessioned2009-04-08T10:31:47Z
dc.date.available2009-04-08T10:31:47Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19987
dc.description.abstractSammanfattning Syftet med den genomförda studien var att försöka få svar på om pedagogerna som arbetar med Tragetonmetoden ser förändringar i elevernas läs- och skrivinlärningsprocess jämfört med arbete med mer traditionella läs- och skrivinlärningsmetoder. I undersökningen intervjuades fem pedagoger som arbetat med Tragetonmetoden i minst två år. För att få tillgång till pedagogernas erfarenheter och resonemang kring olika arbetssätt inom den tidiga läs- och skrivinlärningen, valde vi att genomföra kvalitativa intervjuer. Resultaten visade att arbetet med Tragetonmetoden gett mycket positiva effekter. Informanterna har pekat på skillnader som att eleverna skriver mer, de skriver längre texter och med ett kvalitativt sett bättre innehåll när de använder datorn som verktyg istället för penna och papper. Pedagogerna är också övertygade om att eleverna skriver sig till läsning och att läslusten ökat i och med att eleverna producerar egna texter. Dessutom tillägnar de sig ett språk om språket, ett metaspråk, när de samspelar och samtalar om sina texter framför datorn. Metoden ger även eleverna inflytande i sitt lärande eftersom man utgår från elevernas intressen och det som ligger dem nära. Detta betyder att pedagogen inte är den som förmedlar all kunskap utan mer intar en handledarroll där de lotsar eleverna och tar tillvara på den nyfikenhet och lust att lära som finns hos dem. 7sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectLäs- och skrivinlärningsv
dc.subjectdatorn som verktygsv
dc.subjectTragesv
dc.title"Ett himla bra verktyg!" - om att skriva sig till läsning med datorn som vägledare. En studie om tidiga läs- och skrivinlärning.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post