• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Gymnasieelevers syn på konflikter och vad denna kan bero på

Sammanfattning
Syftet med denna uppsats är att undersöka vad gymnasieelever i dagens svenska skola har för inställning till konflikter samt om denna syn har att göra med om eleven själv varit inblandad i en. Vi vill även ta reda på om denna syn har ett samband med graden av elevdemokrati på skolan, eller om det har att göra med medfödda egenskaper som kön eller om man kommer från en invandrarbakgrund. För att nå vårt syfte har vi valt att använda oss av en enkätundersökning där 89 elever från fyra klasser från två skolor i centrala Göteborg deltagit. Vår enkät består av 27 frågor samt ytterligare fem som handlar om den elev som deltar i enkätundersökningen. Vår enkätundersökning visar att majoriteten av de elever vi har undersökt har en positiv syn på konflikter samt att en ännu större del, 68 av 89 stycken, har den undvikande synen på konflikter. Undersökningen visar att majoriteten av de som har befunnit sig i en konfliktsituation är killar samt att de flesta av de elever som har hamnat i en konfliktsituation har en positiv syn på konflikter. Vidare visar vår undersökning att de flesta eleverna som har deltagit i vår undersökning inte vet om elevrådet arbetar med att minska konflikterna på deras skola. Konflikter finns runt omkring oss hela tiden och naturligtvis är det likadant i skolan. Detta måste vi som lärare i vårt vardagliga arbete vara medvetna om. Konflikter får inte sopas under mattan, eftersom de är en förutsättning, eller i alla fall en möjlighet, för utveckling. Genom att eleverna får möjlighet till att på demokratiska vägar påverka sin utbildning samt att konflikter tas upp till ytan, hanteras och därmed leder till utveckling skapar vi som lärare en sund miljö för lärande.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/19997
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_19997_1.pdf (375.5Kb)
Datum
2009
Författare
Sörensson, Matilda
Hamasaides, Dier
Nyckelord
0
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV