• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

När staten axlar sitt ansvar - en studie av den lågmälda kampen kring skolinspektionen.

Abstract
Syfte - huvudfråga I studien försöker jag urskilja vilka huvudfrågor som tas upp i diskussionen om den nya skolin- spektionsmyndigheten. Syftet är att undersöka om man kan tolka in olika eller samstämmiga diskurser i dessa dokument. Genom att se var diskurserna är överens och var de har olika ståndpunkt kan man också få en uppfattning om vilka idéer som kan få genomslag i skoldebat- ten och den nya myndigheten. Metod och material Genom att granska direktivet inför utredningen ”Tydlig och öppen – Förslag till en stärkt skol- inspektion” SOU 007:101 samt remissvar från åtta tongivande remissinstanser vill jag genom en diskursanalys urskilja vilka ståndpunkter som finns i debatten. Jag har använt mig av Carol Bacchis ”What’s the Problem represented to be”- analys för att se vad de olika sidorna har för verklighetsbild. Därefter har jag gjort en närmare granskning på textnivå baserad på Laclau och Mouffes artikuleringsbegrepp samt Cherryholmes subjektspostioner. Resultat Jag har genom analys av texterna funnit två diskurser som är i strid med varandra och bygger på olika ideologiska syn på skolan och läraryrket. Även om debatten är märkligt tystlåten råder alltså inte hegemoni kring skolinspektionen. Betydelse för läraryrket Som lärare är det viktigt att vara medveten om vad som påverkar skolans värld och att proble- matisera sådant som framskrivs som ”självklara” förändringar. För mig har det varit väldigt intressant att lära mig förstå vad en vinkling i skolinspektionens inriktning får för konsekvenser för hela systemet och hur detta kan stödja en viss ideologi.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/20003
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_20003_1.pdf (343.6Kb)
Date
2009
Author
Pagil, Marie
Keywords
skolinspektion
diskursanalys
kvalitet
New Publi
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV