När staten axlar sitt ansvar - en studie av den lågmälda kampen kring skolinspektionen.
Sammanfattning
Syfte - huvudfråga
I studien försöker jag urskilja vilka huvudfrågor som tas upp i diskussionen om den nya skolin-
spektionsmyndigheten. Syftet är att undersöka om man kan tolka in olika eller samstämmiga
diskurser i dessa dokument. Genom att se var diskurserna är överens och var de har olika
ståndpunkt kan man också få en uppfattning om vilka idéer som kan få genomslag i skoldebat-
ten och den nya myndigheten.
Metod och material
Genom att granska direktivet inför utredningen ”Tydlig och öppen – Förslag till en stärkt skol-
inspektion” SOU 007:101 samt remissvar från åtta tongivande remissinstanser vill jag genom
en diskursanalys urskilja vilka ståndpunkter som finns i debatten. Jag har använt mig av Carol
Bacchis ”What’s the Problem represented to be”- analys för att se vad de olika sidorna har för
verklighetsbild. Därefter har jag gjort en närmare granskning på textnivå baserad på Laclau och
Mouffes artikuleringsbegrepp samt Cherryholmes subjektspostioner.
Resultat
Jag har genom analys av texterna funnit två diskurser som är i strid med varandra och bygger
på olika ideologiska syn på skolan och läraryrket. Även om debatten är märkligt tystlåten råder
alltså inte hegemoni kring skolinspektionen.
Betydelse för läraryrket
Som lärare är det viktigt att vara medveten om vad som påverkar skolans värld och att proble-
matisera sådant som framskrivs som ”självklara” förändringar. För mig har det varit väldigt
intressant att lära mig förstå vad en vinkling i skolinspektionens inriktning får för konsekvenser
för hela systemet och hur detta kan stödja en viss ideologi.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2009Författare
Pagil, Marie
Nyckelord
skolinspektion
diskursanalys
kvalitet
New Publi
Språk
sv