• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

När staten axlar sitt ansvar - en studie av den lågmälda kampen kring skolinspektionen.

Sammanfattning
Syfte - huvudfråga I studien försöker jag urskilja vilka huvudfrågor som tas upp i diskussionen om den nya skolin- spektionsmyndigheten. Syftet är att undersöka om man kan tolka in olika eller samstämmiga diskurser i dessa dokument. Genom att se var diskurserna är överens och var de har olika ståndpunkt kan man också få en uppfattning om vilka idéer som kan få genomslag i skoldebat- ten och den nya myndigheten. Metod och material Genom att granska direktivet inför utredningen ”Tydlig och öppen – Förslag till en stärkt skol- inspektion” SOU 007:101 samt remissvar från åtta tongivande remissinstanser vill jag genom en diskursanalys urskilja vilka ståndpunkter som finns i debatten. Jag har använt mig av Carol Bacchis ”What’s the Problem represented to be”- analys för att se vad de olika sidorna har för verklighetsbild. Därefter har jag gjort en närmare granskning på textnivå baserad på Laclau och Mouffes artikuleringsbegrepp samt Cherryholmes subjektspostioner. Resultat Jag har genom analys av texterna funnit två diskurser som är i strid med varandra och bygger på olika ideologiska syn på skolan och läraryrket. Även om debatten är märkligt tystlåten råder alltså inte hegemoni kring skolinspektionen. Betydelse för läraryrket Som lärare är det viktigt att vara medveten om vad som påverkar skolans värld och att proble- matisera sådant som framskrivs som ”självklara” förändringar. För mig har det varit väldigt intressant att lära mig förstå vad en vinkling i skolinspektionens inriktning får för konsekvenser för hela systemet och hur detta kan stödja en viss ideologi.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/20003
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_20003_1.pdf (343.6Kb)
Datum
2009
Författare
Pagil, Marie
Nyckelord
skolinspektion
diskursanalys
kvalitet
New Publi
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV