dc.contributor.author | Amner, Rebecca | sv |
dc.contributor.author | Andersson, Emma | sv |
dc.date.accessioned | 2009-04-08T10:32:07Z | |
dc.date.available | 2009-04-08T10:32:07Z | |
dc.date.issued | 2009 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/20007 | |
dc.description.abstract | ------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Syftet med arbetet är att undersöka hur ett mindre antal slöjdlärare i grundskolan arbetar med elever i
behov av särskilt stöd.
Huvudfrågan består av att ta reda på hur dessa slöjdlärare definierar elever i behov av särskilt stöd och
sedan hur de arbetar för att eleverna ska nå målen i slöjd.
Metod och material. Syftet besvaras genom ett antal kvalitativa djupintervjuer med verksamma
slöjdlärare. Resultatet baseras på deras svar gällande elever i behov av särskilt stöd och slöjd.
Resultatet, visade att slöjdlärarna hade skilda tolkningar om hur de definierar elever i behov av särskilt
stöd. Majoriteten av slöjdlärarna i studien uppgav att de kunde möta elevernas svårigheter i klassen men att
de gärna hade velat arbeta med mindre slöjdgrupper. Lärarna uppgav att slöjden inte var högt prioriterad
när det gällde arbetet med elever i behov av särskilt stöd fast de flesta av lärarna ville arbeta integrerat med
kärnämnena för att underlätta elevernas fortsatta lärande.
Betydelse för läraryrket: Studien är betydande då den uppmärksammar slöjden, ett ämne som baserar
undervisningen efter elevernas individuella behov och förutsättningar. Slöjdlärarna i studien delar med sig
av olika arbetssätt som fungerar för dem i sin undervisning samtidigt som de berättar vad som fungerar
mindre bra. Arbetet ger olika synsätt på hur arbetet kring elever i behov av särskilt stöd bedrivs i slöjden.
1 | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Elever i behov av särskilt stöd | sv |
dc.subject | slöjd | sv |
dc.subject | slöjdlärar | sv |
dc.title | Elever i behov av särskilt stöd inom slöjden - hur slöjdlärare arbetar för att dessa elever ska nå målen | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | sv |