• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Inre bilders betydelse för förståelse och inlärning i ämnet kemi En fallstudie - atom och orbitalteorin på gymnasiet

Abstract
Inre bilder – bilder som vi ser med vårt inre öga spelar ofta en viktigt roll i tänkandet och även i inlärningsprocessen för elever. I en studie har jag undersökt vilka inre bilder eleverna i gymnasiets fösta och sista år har av kemiska atom- och orbitalmodeller. Vidare undersökte jag strategier att integrera och hantera dessa bilder i inlärningsprocessen. Dessutom dras slutsatser hur dessa strategier påverkar elevernas möjligheter att prestera i ämnet. Studien genomfördes som intervjustudie. Totalt genomfördes elva intervjuer. I denna studie fann jag belägg för fyra olika sätt att hantera inre bilder. En enda elev tillhörde den kategori som enbart använder sig av ord i samband med inlärning av atommodeller. Bilder, även om de var närvarande och till och med starka, spelade en mindre roll och matades inte med information. Elever tillhörande andra kategorier hade medelstarka eller starka bilder och de använde sig både av ord och bilder för att lära sig atom- och orbitalmodellerna. Val av ord och bilder som strategi sker dock omedvetet och inte efter ett givet mönster. En tredje grupp hade starka till mycket starka bilder och använde båda ord och bilder i inlärningsprocessen. Strategin väljs mycket medveten och situationsberoende av denna grupp elever. Fjärde och sista gruppen hade mycket starka bilder och använde mycket medvetet nästan uteslutande bilder. Den inre bilden matas med information för att sedan tydliggöras vid behov igen. Sammanfattningsvis visar min studie att eleverna använder visuella strategier medvetet och framgångsrikt men även andra medvetet valda strategier användes med goda studieresultat som följd.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/20009
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_20009_1.pdf (369.9Kb)
Date
2009
Author
Barth, Johannes
Keywords
Kemi
atommodell
orbital
gymnasium
bilder
för
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV