Inre bilders betydelse för förståelse och inlärning i ämnet kemi En fallstudie - atom och orbitalteorin på gymnasiet
Sammanfattning
Inre bilder – bilder som vi ser med vårt inre öga spelar ofta en viktigt roll i tänkandet och
även i inlärningsprocessen för elever. I en studie har jag undersökt vilka inre bilder eleverna i
gymnasiets fösta och sista år har av kemiska atom- och orbitalmodeller. Vidare undersökte jag
strategier att integrera och hantera dessa bilder i inlärningsprocessen. Dessutom dras slutsatser
hur dessa strategier påverkar elevernas möjligheter att prestera i ämnet. Studien genomfördes
som intervjustudie. Totalt genomfördes elva intervjuer. I denna studie fann jag belägg för fyra
olika sätt att hantera inre bilder. En enda elev tillhörde den kategori som enbart använder sig
av ord i samband med inlärning av atommodeller. Bilder, även om de var närvarande och till
och med starka, spelade en mindre roll och matades inte med information. Elever tillhörande
andra kategorier hade medelstarka eller starka bilder och de använde sig både av ord och
bilder för att lära sig atom- och orbitalmodellerna. Val av ord och bilder som strategi sker
dock omedvetet och inte efter ett givet mönster. En tredje grupp hade starka till mycket starka
bilder och använde båda ord och bilder i inlärningsprocessen. Strategin väljs mycket
medveten och situationsberoende av denna grupp elever. Fjärde och sista gruppen hade
mycket starka bilder och använde mycket medvetet nästan uteslutande bilder. Den inre bilden
matas med information för att sedan tydliggöras vid behov igen. Sammanfattningsvis visar
min studie att eleverna använder visuella strategier medvetet och framgångsrikt men även
andra medvetet valda strategier användes med goda studieresultat som följd.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2009Författare
Barth, Johannes
Nyckelord
Kemi
atommodell
orbital
gymnasium
bilder
för
Språk
sv