Visa enkel post

dc.contributor.authorBarth, Johannessv
dc.date.accessioned2009-04-08T10:32:10Z
dc.date.available2009-04-08T10:32:10Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/20009
dc.description.abstractInre bilder – bilder som vi ser med vårt inre öga spelar ofta en viktigt roll i tänkandet och även i inlärningsprocessen för elever. I en studie har jag undersökt vilka inre bilder eleverna i gymnasiets fösta och sista år har av kemiska atom- och orbitalmodeller. Vidare undersökte jag strategier att integrera och hantera dessa bilder i inlärningsprocessen. Dessutom dras slutsatser hur dessa strategier påverkar elevernas möjligheter att prestera i ämnet. Studien genomfördes som intervjustudie. Totalt genomfördes elva intervjuer. I denna studie fann jag belägg för fyra olika sätt att hantera inre bilder. En enda elev tillhörde den kategori som enbart använder sig av ord i samband med inlärning av atommodeller. Bilder, även om de var närvarande och till och med starka, spelade en mindre roll och matades inte med information. Elever tillhörande andra kategorier hade medelstarka eller starka bilder och de använde sig både av ord och bilder för att lära sig atom- och orbitalmodellerna. Val av ord och bilder som strategi sker dock omedvetet och inte efter ett givet mönster. En tredje grupp hade starka till mycket starka bilder och använde båda ord och bilder i inlärningsprocessen. Strategin väljs mycket medveten och situationsberoende av denna grupp elever. Fjärde och sista gruppen hade mycket starka bilder och använde mycket medvetet nästan uteslutande bilder. Den inre bilden matas med information för att sedan tydliggöras vid behov igen. Sammanfattningsvis visar min studie att eleverna använder visuella strategier medvetet och framgångsrikt men även andra medvetet valda strategier användes med goda studieresultat som följd.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectKemisv
dc.subjectatommodellsv
dc.subjectorbitalsv
dc.subjectgymnasiumsv
dc.subjectbildersv
dc.subjectförsv
dc.titleInre bilders betydelse för förståelse och inlärning i ämnet kemi En fallstudie - atom och orbitalteorin på gymnasietsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post