Musikaliskt uttryck i pianoundervisning - när och hur?
Sammanfattning
Syfte: Syftet med detta arbete är att undersöka hur begreppet musikaliskt uttryck hanteras i
instrumentalpedagogisk litteratur och inom pianoundervisning, samt att problematisera
relationen mellan musikaliskt uttryck och annat i pianoundervisning.
Huvudfråga: Hur kan man som lärare arbeta med musikaliskt uttryck i pianoundervisning?
Metod och material
En kvalitativ intervjustudie som kombineras och jämförs med en litteraturstudie.
De tre respondenterna representerar de tre institutionerna kulturskola, gymnasium och högskola.
Resultat
Genom tolkning av vårt empiriska material har vi kommit fram till att arbetet med musikaliskt
uttryck bör finnas med i pianoundervisningen redan från början. Detta enligt Schencks teori som
innebär att det vi en gång utfört på ett visst sätt har en förmåga att upprepa sig. Vi har funnit en
väsentlig skillnad mellan musikaliskt uttryck i sig och arbetet med musikaliskt uttryck. Det finns
många olika sätt att arbeta med musikaliskt uttryck på, oavsett vilken nivå eleven befinner sig på.
En viktig del i detta arbete är uppövandet av ett inre lyssnande.
Betydelse för läraryrket
Belysning av begreppet musikaliskt uttryck och inte minst arbetet med detta kan innebära en
vidgad syn på dess innebörd och därigenom förenkla integreringen av detta i undervisningen.
Vårt resultat har även relevans när det gäller att uppnå kursmålen för de frivilliga skolformerna, i
ämnet sång/instrument.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2009Författare
Lennartsson, Anna
Ladåker, Elisabeth
Nyckelord
musikaliskt uttryck
kreativitet
pianoundervisnin
Språk
sv