• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Musikaliskt uttryck i pianoundervisning - när och hur?

Sammanfattning
Syfte: Syftet med detta arbete är att undersöka hur begreppet musikaliskt uttryck hanteras i instrumentalpedagogisk litteratur och inom pianoundervisning, samt att problematisera relationen mellan musikaliskt uttryck och annat i pianoundervisning. Huvudfråga: Hur kan man som lärare arbeta med musikaliskt uttryck i pianoundervisning? Metod och material En kvalitativ intervjustudie som kombineras och jämförs med en litteraturstudie. De tre respondenterna representerar de tre institutionerna kulturskola, gymnasium och högskola. Resultat Genom tolkning av vårt empiriska material har vi kommit fram till att arbetet med musikaliskt uttryck bör finnas med i pianoundervisningen redan från början. Detta enligt Schencks teori som innebär att det vi en gång utfört på ett visst sätt har en förmåga att upprepa sig. Vi har funnit en väsentlig skillnad mellan musikaliskt uttryck i sig och arbetet med musikaliskt uttryck. Det finns många olika sätt att arbeta med musikaliskt uttryck på, oavsett vilken nivå eleven befinner sig på. En viktig del i detta arbete är uppövandet av ett inre lyssnande. Betydelse för läraryrket Belysning av begreppet musikaliskt uttryck och inte minst arbetet med detta kan innebära en vidgad syn på dess innebörd och därigenom förenkla integreringen av detta i undervisningen. Vårt resultat har även relevans när det gäller att uppnå kursmålen för de frivilliga skolformerna, i ämnet sång/instrument.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/20020
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_20020_1.pdf (187.2Kb)
Datum
2009
Författare
Lennartsson, Anna
Ladåker, Elisabeth
Nyckelord
musikaliskt uttryck
kreativitet
pianoundervisnin
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV